Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2014, sygn. IPTPP1/443-337/14-2/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP1/443-337/14-2/MW
zwolnienie od podatku usług z zakresu medycyny pracy osób bezrobotnych i innych uprawnionych kierowanych na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych, prace społecznie użyteczne oraz szkolenia
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług z zakresu medycyny pracy osób bezrobotnych i innych uprawnionych kierowanych na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych, prace społecznie użyteczne oraz szkolenia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług z zakresu medycyny pracy osób bezrobotnych i innych uprawnionych kierowanych na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych, prace społecznie użyteczne oraz szkolenia.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej: Szpital lub PZOZ) jest podmiotem leczniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 217 z późn. zm.) i prowadzi działalność przede wszystkim w zakresie świadczenia usług zdrowotnych wykonywanych dla mieszkańców powiatu X i powiatów ościennych. Dodatkowym źródłem przychodów osiąganych przez Szpital jest między innymi dzierżawa pomieszczeń, wykonywanie usług sterylizacji, wykonywanie badań diagnostycznych (laboratorium oraz pracownia diagnostyki obrazowej), itp. Głównym płatnikiem należności za wykonywane świadczenia zdrowotne jest Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia. Ponadto w ramach podpisanej z Powiatowym Urzędem Pracy umowy PZOZ świadczy usługi z zakresu medycyny pracy. PZOZ jest zgłoszony, jako płatnik VAT czynny i sporządza deklarację VAT-7. Nowelizacja ustawy o VAT z dnia 29 października 2010 roku, o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadziła w art. 43 ust. 1 pkt 18, zmianę definicji usługi zwolnionej z VAT, obowiązującą od 01 stycznia 2011 r., zgodnie, z którą zwolnione od podatku są usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Podnieść należy, iż przedmiotem podpisanej umowy jest świadczenie usług z zakresu medycyny pracy polegających na wykonywaniu badań lekarskich mających na celu określenie zdolności dla osób bezrobotnych i innych uprawnionych kierowanych przez Powiatowy Urząd Pracy do odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, prac społecznie użytecznych i szkoleń w określonych zawodach obejmujące przeprowadzenie specjalistycznych badań lekarskich. Badania wykonywane są na podstawie skierowania wystawionego przez Powiatowy Urząd Pracy. Po przeprowadzeniu badań wydawane jest stosowne zaświadczenie lekarskie podpisane przez lekarza medycyny pracy. Konieczność przeprowadzenia badań wynika z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku, o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.). Ponadto przedmiotowe badania wykonywane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2004 roku nr 125, poz. 1317 z późn. zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right