Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2014, sygn. ITPB2/415-147/14/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-147/14/IB

Czy Spółka zatrudniając pracowników obcokrajowców na umowę zlecenie winna potrącać koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% i obliczać zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z obowiązującą skalą w danym roku podatkowym czy też powinna ustalać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów bez potrącania kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania zaliczek na podatek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania zaliczek na podatek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, prowadząca działalność gospodarczą, w 2012 r. oraz obecnie jest licencjonowaną agencją zatrudnienia posiadającą Certyfikat Agencji Zatrudnienia oraz Certyfikat Agencji Pracy Tymczasowej. Podmiot świadczy na rzecz firm zgłaszających zapotrzebowanie na zatrudnienie pracowników z Europy Wschodniej, kompleksowe usługi pozyskiwania na terenie m.in. Ukrainy, Białorusi, Rosji, wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych do legalnej pracy na terenie Polski. Spółka świadczy, oprócz usług rekrutacji pracowników do prac fizycznych, usługi outsorcingu, tj. zawiera umowy ze swoimi kontrahentami na wykonanie konkretnych prac fizycznych i wykonuje je przez pracowników (najczęściej obcokrajowców) zatrudnionych w Spółce na podstawie umów zleceń. Spółka zatrudnia cudzoziemców na podstawie umów zleceń w charakterze pracowników fizycznych do prac takich jak: tokarze, pracownicy ogólnobudowlani, szwaczki, pakowacze, spawacze, elektromonterzy, itp. Pracownicy wykonują wyłącznie prace fizyczne u klientów, którzy podpisali ze Spółką umowy czy to na rekrutację pracowników tymczasowych czy też na usługi outsorcingowe. Pracownicy podejmując zatrudnienie podają Spółce, jako płatnikowi, dane adresowe na terytorium Polski i na tej podstawie oraz wystawionego rachunku przez pracownika (zleceniobiorcę), Spółka ustala podstawę opodatkowania, potrącając koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%. Od zleceniobiorców Spółka nalicza i odprowadza składki do ZUS na fundusz społeczny, zdrowotny i FPiGŚP. Po zakończonym roku podatkowym Spółka wystawia zleceniobiorcom i wysyła do urzędów skarbowych, właściwych do obsługi obcokrajowców według miejsca zamieszkania zleceniobiorców, deklaracje PIT-11. Pracownicy-obcokrajowcy nie przedstawiają Spółce certyfikatów rezydencji. Przez okres zatrudnienia w Spółce wskazany jest adres miejsca zamieszkania w Polsce gdzie faktycznie zamieszkują. Podejmując pracę i w trakcie jej wykonywania pracownicy mają miejsce zamieszkania w Polsce. Często sama Spółka wynajmuje dla pracowników mieszkania. Zatrudnieni pracownicy z Europy Wschodniej traktowani są jak pracownicy z Polski, zatrudniani na podstawie umów zleceń wyłącznie do prac fizycznych. Zawierane umowy nie zawierają żadnych elementów swobodnego zarządzania, a jedynie wskazane są obowiązki. Pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia odpowiada jedynie za staranność wykonania umowy. Nie odpowiada za jej rezultat. Nie są to umowy o zarządzanie i nie są to kontrakty menadżerskie. Są to umowy na prace fizyczne, które Spółka, kwalifikuje jako przychód na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawiony stan faktyczny dotyczy osób wykonujących wyłącznie prace fizyczne typu: ślusarz, spawacz, szwaczka, pakowaczka, pracownik fizyczny itp . Osoby te nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej jak również nie wykonują prac w ramach wolnego zawodu. Zatrudnienie obejmuje różne okresy od 1 dnia do 365 dni, również takie gdzie ich okres przekracza 365 dni. Na terytorium Polski mają wskazane miejsce zamieszkania gdzie jest ich ośrodek interesów osobistych. Osoby zatrudnione mają wskazane miejsce zatrudnienia, co wskazuje się na pozwoleniu na pracę czy oświadczeniu o zamiarze powierzenia pracy. Osoby nie wykonują czynności w ramach wolnego zawodu czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Osoby nie posiadają certyfikatów rezydencji podatkowej z krajów, z których pochodzą. Zawarte umowy nie zawierają żadnych elementów swobodnego zarządzania, a jedynie wskazane są obowiązki. Pracownik odpowiada jedynie za staranność wykonania umowy. Osoby zatrudnione nie posiadają zaświadczenia o istnieniu zagranicznego zakładu wydane przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym mają miejsce zamieszkania jak również przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zakład jest położony. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić: 1) osoby zatrudnione na podstawie umów zlecenia powierzone czynności nie wykonują w ramach wolnego zawodu i nie wykonują w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, 2) wykonywane prace przez osoby zatrudnione to wyłącznie prace fizyczne, 3) miejsce zatrudnienia na terytorium Polski wskazane jest w pozwoleniu na pracę lub w oświadczeniu o zamiarze powierzenia pracy a miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Polski, 4) przychody uzyskiwane na terytorium Polski z umów zlecenie są wykonywane przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polski zagraniczny zakład oraz ww. osoby nie posiadają zaświadczenia o istnieniu zagranicznego zakładu wydane przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym mają miejsce zamieszkania albo przez właściwy organ podatkowy, w którym ten zakład zagraniczny jest położony, 5) ośrodek interesów osobistych położony jest na terytorium Polski i ich okres przebywania na terytorium Polski wynosi od 1 dnia do 365 dni w roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00