Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2014, sygn. ITPP2/443-1230/12/14-S/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1230/12/14-S/AW

Nieuznanie za obrót wpłat przyjmowanych od współinwestorów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z poźń. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późń. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 listopada 2013 r. sygn. akt I SA/Sz 565/13 (data wpływu prawomocnego wyroku 22 stycznia 2014 r.) - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.), uzupełnionym w dniach 13 grudnia 2012 r. oraz 4 lutego 2013 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót wpłat przyjmowanych od współinwestorów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 grudnia 2012 r. oraz 4 lutego 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót wpłat przyjmowanych od współinwestorów.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiadała taki status w trakcie wykonywania wszystkich czynności, o których mowa we wniosku. Dnia 12 lutego 2003 r. zawarła z Gminą na okres trzydziestu lat umowę dzierżawy nieruchomości gruntowej wraz z istniejącymi zabudowaniami, położoną w miejscowości S., oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr () o powierzchni 25.050 m2. Na przedmiotowej nieruchomości - był to obowiązek Spółki wynikający z zapisów ww. umowy dzierżawy - miał zostać wybudowany i faktycznie został wybudowany obiekt handlowo-usługowy (centrum handlowe). Spółka nie miała stać się właścicielem tego obiektu po jego wybudowaniu, były to dla niej nakłady na cudzej nieruchomości. Postanowienia umowy dzierżawy przewidują, że po jej zakończeniu wydzierżawiający nie będzie żądał od dzierżawcy (Spółki) przywrócenia stanu poprzedniego gruntu. Przed zawarciem umowy dzierżawy, a także do momentu rozpoczęcia przez Spółkę inwestycji (pozwolenie na budowę centrum handlowego uzyskano 29 kwietnia 2005 r., natomiast pierwsze prace budowlane - zgodnie z zapisami dziennika budowy - wykonano 15 września 2009 r.), nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem umowy dzierżawy wykorzystywana była (w formie targowiska) przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą (kupcy) na cele handlowo-usługowe. Działając w wykonaniu postanowień umowy dzierżawy i przystępując do realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu centrum handlowego, Spółka zawiązała porozumienie. Utworzone ono zostało na podstawie umów (umów przyrzeczenia zawarcia umowy o realizację inwestycji i umów o prowadzenie wspólnej inwestycji) zawieranych przez Spółkę, kupców (współinwestorów) i inne podmioty zainteresowane uczestnictwem w realizowaniu wspólnej inwestycji. W wyniku zawarcia tych porozumień doszło do powstania konsorcjum (ciała mającego na celu realizację wspólnego przedsięwzięcia), którego zadaniem było wybudowanie budynku centrum handlowego wraz z niezbędną infrastrukturą. W ramach konsorcjum rolę inwestora zastępczego (lidera konsorcjum) pełniła Spółka, natomiast pozostałymi współudziałowcami inwestycji (inwestorami) byli Jej udziałowcy, jak i inne podmioty (przedsiębiorcy) niepowiązane ze Spółką kapitałowo, w tym kupcy, będący obecnie najemcami powierzchni centrum handlowego. Na tej podstawie Spółka zobowiązała się przebudować istniejące na nieruchomości gruntowej dzierżawionej od Gminy targowisko, poprzez wybudowanie (na podstawie projektu zatwierdzonego przez wszystkich inwestorów), za pośrednictwem wybranych przez siebie wykonawców, centrum handlowego. Zobowiązania finansowe podmiotów uczestniczących w konsorcjum dotyczyły jedynie wskazanego powyżej przedsięwzięcia (wybudowania centrum handlowego). W ramach konsorcjum inwestycja miała być finansowana:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00