Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27.03.2013, sygn. IBPBI/1/415-5/13/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-5/13/WRz

Jakie są możliwości opodatkowania działalności gospodarczej w zakresie nadzoru konserwatorskiego w formie karty podatkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 2 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest konserwatorem zabytków i posiada stosowne kwalifikacje oraz urzędowo potwierdzone uprawnienia w zakresie konserwacji, restauracji rzeźby, elementów architektonicznych. Działalność gospodarczą prowadzi od 2006 r., głównie na terenie województwa: małopolskiego, śląskiego i świętokrzyskiego, a w zależności od uzyskanego zlecenia - także na pozostałym terenie kraju. Wspomniana działalność gospodarcza wykonywana jest w ramach prawnych określonych przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 ze zm.), oraz rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1579). Prace konserwatorskie wykonane przez specjalistów prowadzone są na szereg sposobów i wielozadaniowo, tak aby w efekcie końcowym zrealizować dane zadanie konserwatorskie. Zadania te nie są jednolite. Czasami zadanie główne wymaga wielu czynności pośrednich, dla właściwego przeprowadzenia prac. Niekiedy prace konserwatorskie prowadzone są fragmentarycznie, gdyż inwestor zleca tylko część prac lub dany etap, kontynuację. Prace często są dzielone na poszczególne czynności np: sporządzanie programu prac i uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego, wykonanie kosztorysów, nadzorowanie prac konserwatorskich, wykonanie konserwacji np. ołtarza lub jego części - obrazu, rzeźb, itp., konserwacji polichromii, elementów architektonicznych lub zabytkowych części elewacji, dokumentów papierowych, rzemiosła artystycznego. Firmy konserwatorskie, z którymi czasami Wnioskodawczyni współpracuje, zamierzają zlecić Jej w ramach prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej nadzór konserwatorski, polegający na wizytach w miejscu prowadzenia prac konserwatorskich i ustaleniu, czy są one zgodne z ustalonym programem. Osoba pełniąca nadzór konserwatorski podejmuje decyzje w sprawie szczegółowych ustaleń wynikających już w trakcie prowadzenia prac. Innym obowiązkiem związanym z nadzorem jest wykonanie dokumentacji powykonawczej. Nadzór konserwatorski jest obowiązkowy przy wykonywaniu prac na obiektach wpisanych do rejestru zabytków i wymagany przez Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków. Uprawnienia do nadzorowania prac konserwatorskich nabywa każdy konserwator indywidualnie. Podstawowym wymogiem jest ukończenie studiów kierunkowych na konkretnym wydziale oraz nabyte doświadczenie i praktyka. Może się zdarzyć ze instytucja (np. muzeum), zaoferuje Wnioskodawczyni wykonanie kopii przedmiotu historycznego, w celu jej wystawienia na ekspozycji. Ma to na celu ochronę przedmiotu zabytkowego tzw. oryginału, który jest wtedy zabezpieczony i schowany, a jego kopia służy do celów ekspozycyjnych. Być może w przyszłości Wnioskodawczyni otrzyma propozycje wykonania prac ciesielskich oraz dekarskich na obiektach zabytkowych. W przypadku zabytków architektury, takich jak kościół, w ramach prac renowacyjnych wraca się do materiałów pierwotnych, użytych przy powstawaniu tego obiektu. Tak więc zmienia się pokrycie dachowe z obecnego np. blachy, na to jakie użyte było (oryginalnie, pierwotnie) w trakcie budowy np. w XVII wieku, tj. gont lub dachówka. Prace takie ze względu na gabaryty oraz specyfikę nie byłyby wykonywane samodzielnie, ale przez inne firmy, którym Wnioskodawczyni zleciłaby takie prace, oczywiście pod Jej nadzorem. Następnym zadaniem jakie Wnioskodawczyni mogłaby podjąć jest pisanie programów konserwatorskich na potrzeby własnych prac, a także innych firm działających w tej branży. Jest to element niezbędny do otrzymania pozwolenia na podjęcie prac konserwatorskich. Nie jest to projekt budowlany, lecz program prac konserwatorskich, w skład, którego wchodzi głównie m.in.: opis proponowanych prac, zastosowanie odpowiednich materiałów, wnioski i założenia konserwatorskie, historia obiektu, dokumentacja fotograficzna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00