Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2013, sygn. ITPP1/443-964/13/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-964/13/AP
Opodatkowanie przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Na podstawie ostatecznej decyzji Wojewody z dnia , Nr , znak: o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. B., zwanej dalej decyzją ZRID, wydanej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. 2013 r., poz. 687), zwane dalej specustawą drogową, działki będące uprzednio własnością Gminy stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (73 działki, pow. 5,7777 ha) oraz Województwa (42 działki, pow. 13,0625 ha). Całość gruntów zabranych Gminie pod ww. inwestycję stanowi areał o pow. 18.8402 ha. Na mocy ww. decyzji z dnia Wojewoda z urzędu wszczął postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania na rzecz Miasta za przejęte nieruchomości. Zgodnie z art. 22 ust. 1 specustawy, koszty nabycia nieruchomości pod drogi, w tym odszkodowania, finansowane są na podstawie przepisów o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, przepisów o drogach publicznych oraz przepisów o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Do zarządcy drogi należą wszelkie sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Z kolei z treści art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego wynika, że w granicach miast na prawach powiatu, wymienione wyżej zadania dotyczące dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetu tych miast. Ponadto według art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. dz. U. z 2013 r., poz. 260), w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta, do którego należy zgodnie z art. 20 tej ustawy m.in. pełnienie funkcji inwestora oraz nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe. Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, iż w wyniku przeprowadzonego przez Wojewodę postępowania zostaną wydane decyzje nakazujące Prezydentowi Miasta zapłatę milionowych odszkodowań Gminie za przejęte działki za pomocą środków budżetowych Gminy. W przedstawionej sytuacji wystąpi zjawisko połączenia budżetu zobowiązanego do świadczenia odszkodowawczego z budżetem uprawnionym do otrzymania świadczenia odszkodowawczego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right