Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2013, sygn. ITPB2/415-820/13/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-820/13/IB
Czy Wnioskodawca zatrudniając pracowników obcokrajowców na umowę zlecenie powinien potrącać koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% i obliczać zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z obowiązującą skalą w danym roku podatkowym czy też powinien ustalać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów bez potrącania kosztów uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania zaliczek na podatek jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obliczania zaliczek na podatek.
Wezwaniem z dnia 19 listopada 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.
Pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.
We wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą w 2012 r. oraz obecnie jest licencjonowaną agencją zatrudnienia posiadającą Certyfikat Agencji Zatrudnienia oraz Certyfikat Agencji Pracy Tymczasowej. Podmiot świadczy na rzecz firm zgłaszających zapotrzebowanie na zatrudnienie pracowników z Europy Wschodniej, kompleksowe usługi pozyskiwania na terenie, między innymi, Ukrainy, Białorusi, Rosji, wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych do legalnej pracy na terenie Polski. Firma świadczy, oprócz usług rekrutacji pracowników do prac fizycznych, usługi outsourcingu, tj. zawiera umowy ze swoimi kontrahentami na wykonanie konkretnych prac fizycznych i wykonuje je przez pracowników (najczęściej obcokrajowców) zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów zleceń. Wnioskodawca zatrudnia cudzoziemców na podstawie umów zleceń w charakterze pracowników fizycznych do prac takich jak: tokarze, pracownicy ogólnobudowlani, szwaczki, pakowacze, spawacze, elektromonterzy, itp. Pracownicy wykonują wyłącznie prace fizyczne u klientów, którzy podpisali z Wnioskodawcą umowy czy to na rekrutację pracowników tymczasowych czy też na usługi outsorcingowe. Pracownicy podejmując zatrudnienie podają Wnioskodawcy, jako płatnikowi, dane adresowe na terytorium Polski i na tej podstawie oraz wystawionego rachunku przez pracownika (zleceniobiorcę), firma ustala podstawę opodatkowania, potrącając koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%. Od zleceniobiorców Wnioskodawca nalicza i odprowadza składki do ZUS na fundusz społeczny, zdrowotny i FPiGŚP. Po zakończonym roku podatkowym wystawia zleceniobiorcom i wysyła do urzędów skarbowych, właściwych do obsługi obcokrajowców według miejsca zamieszkania zleceniobiorców, deklaracje PIT-11. Pracownicy-obcokrajowcy nie przedstawiają Wnioskodawcy certyfikatów rezydencji. Przez okres zatrudnienia u Wnioskodawcy wskazany jest adres miejsca zamieszkania w Polsce, gdzie faktycznie zamieszkują. Podejmując pracę i w trakcie jej wykonywania pracownicy mają miejsce zamieszkania w Polsce. Często sama firma wynajmuje dla pracowników mieszkania. Zatrudnieni pracownicy z Europy Wschodniej traktowani są jak pracownicy z Polski, zatrudniani na podstawie umów zleceń wyłącznie do prac fizycznych. Zawierane umowy nie zawierają żadnych elementów swobodnego zarządzania a jedynie wskazane są obowiązki. Pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia odpowiada jedynie za staranność wykonania umowy. Nie odpowiada za jej rezultat. Nie są to umowy o zarządzanie i nie są to kontrakty menadżerskie. Są to umowy na prace fizyczne, które Wnioskodawca kwalifikuje jako przychód na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie sporządza informacji IFT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right