Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2013, sygn. ITPP2/443-1038/13/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1038/13/AD

Opodatkowanie czynności wniesienia w formie aportu środków trwałych i wyposażenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia w formie aportu środków trwałych i wyposażenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia w formie aportu środków trwałych i wyposażenia.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, uchwałą Rady Miejskiej, powołała w 1995 r. Zakład Kanalizacji i Oczyszczania Ścieków, a w 1996 r. Przedsiębiorstwo Wodociągów. Celem powołania tych spółek było powierzenie im zadania Gminy jakim jest obowiązek produkcji, dostarczania wody i wykonywania usług kanalizacji sanitarnej i oczyszczania ścieków, odbiorcom z terenu miasta i Gminy. W dniu 3 stycznia 2013 r. nastąpiło połączenie spółek Zakładu Kanalizacji i Oczyszczania Ścieków z Przedsiębiorstwem Wodociągów i wszelkie składniki materialne i niematerialne mienia komunalnego, które było dzierżawione przez dwie spółki, oddano w dzierżawę nowo powstałej spółce - Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Do nowo powstałej spółki Gmina zamierza przekazać aportem cały majątek, który do tej pory był odpłatnie dzierżawiony i w takiej formie cała infrastruktura będzie użytkowana do momentu aportu. Gmina co miesiąc wystawia fakturę za dzierżawę. Każdorazowo, po upływie okresu obowiązywania danej umowy dzierżawy, dotychczasowa umowa była przedłużana aneksem. Aport zostanie przeprowadzony na podstawie uchwały Rady Miejskiej w sprawie wniesienia aportu do spółki celem podwyższenia kapitału zakładowego oraz uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki o wniesieniu aportu i objęciu udziałów. Przedmiotem aportu będą sieci kanalizacji sanitarnej, przyłącza wodociągowe, studnie wiercone, zbiorniki wyrównawcze, studnie z pompą ręczną, oczyszczalnie ścieków, zbiorniki bezodpływowe, ogrodzenia, studnie, budynki biurowe, środki transportowe, narzędzia. Będą to wszystkie środki trwałe (budynki, budowle i inne urządzenia) które w chwili obecnej spółka dzierżawi od Gminy i płaci z tego tytułu czynsz dzierżawny. Gmina posiada 98% udziałów w kapitale zakładowym spółki. Odliczyła VAT naliczony od środków trwałych takich jak: zakup koparko-ładowarki, agregatu hydraulicznego, czy wykopanie studni (2010 r.), generalnie nie ponosiła nakładów na ulepszenie tej infrastruktury. Wskazała, że nie sposób wymienić całego mienia, które będzie przedmiotem aportu. Poinformowała, że grunty zostały przekazane decyzją komunalizacją w 1991 r. Budynki i budowle, które będą wnoszone aportem nie są dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków i budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ogrodzenia stanowią integralną część budynków lub budowli. Środki transportowe były nabyte przed obowiązywaniem ustawy od podatku od towarów i usług w latach 1986-1990. Środki trwałe z grupy od 3-8 wg klasyfikacji KŚT, czyli różne urządzenia techniczne, narzędzia, pompy głębinowe, dmuchawy, agregaty, rurociągi PCV, tablice sterownicze, mikroskopy itp. były nabyte, bądź przed obowiązywaniem ustawy o podatku od towarów i usług (1993 r.) lub później. Gmina nabyte urządzenia i narzędzia przekazywała bezpośrednio spółkom. Bezpośrednie przekazywanie urządzeń i narzędzi było obligatoryjne, dlatego że bez nich spółki nie mogłyby wykonywać zadań do jakich zostały powołane, czyli dostawy wody i oczyszczania ścieków dla ludności. Jest też część urządzeń, które nie zostały przekazane spółkom w dzierżawę (zostały jedynie udostępnione) i cały czas są na stanie Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00