Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.09.2013, sygn. ITPB1/415-705/13/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-705/13/MR
Działalność gospodarcza wykonywana w Norwegii.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca od 2007 roku do 2011 roku podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej będąc podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowanym podatkiem liniowym 19% z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki jawnej. Wspólnikami spółki jawnej w czasie całego okresu działalności tej spółki byli w częściach po 50% - Wnioskodawca oraz inna osoba fizyczna. W przypadku obu wspólników spółki jawnej zarówno siedziba prowadzonej przez nich działalności, jak i miejsce ich zamieszkania znajdowały się w Polsce. Spółka jawna w ramach swojej działalności gospodarczej prowadziła w latach 2007-2011 działalność również na terytorium Norwegii, przy czym podatek dochodowy od osób fizycznych Wnioskodawca zapłacił od całości tej działalności wyłącznie na rzecz Polskich urzędów skarbowych - powołując się na obowiązującą do 2011 roku konwencję zawartą w dniu 24 maja 1977 roku pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Rzeczypospolitej Polskiej) a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (poprzednia konwencja) oraz konwencję ją zastępującą, to jest konwencję zawartą w dniu 9 września 2009 roku pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (aktualna konwencja). Podatnik uznał, że nie powstał żaden obowiązek podatkowy dochodowy wobec norweskich organów podatkowych, gdyż nie istniał żaden zakład na terytorium Norwegii. W latach 2011 i 2013 Wnioskodawca (tak samo jak jego wspólnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) otrzymał od norweskich organów podatkowych dwukrotne pisma informujące, że organa te dopatrzyły się okoliczności ustanawiających zakład spółki jawnej na terenie Norwegii w przypadku prac wykonywanych na dwóch stoczniach (stocznia 1 oraz stocznia 2) i tym samym wezwały do uiszczenia podatku od dochodu osiąganego na terytorium norweskim z działalności z tych dwóch zakładów. W swoich pismach urzędy norweskie wskazały, że ich zdaniem działalność wykonywana jest na dwóch stoczniach (stocznia 1 oraz stocznia 2) na terytorium Norwegii nieprzerwanie przez okres przekraczający 18 miesięcy. W tychże pismach urząd norweski założył, że opodatkowaniu podlegają cały dochód Wnioskodawcy wynikający z tej działalności i oszacowany dla obu wspólników na kwotę 23.112.806,00 NOK 12.765.202,75 złotych wedle kursu średniego NBP na dzień 19 czerwca 2013 roku 1 NOK - 0,5523 PLN (przy czym - niezależnie od innych błędów takiego szacunku" - istotny błąd został dodatkowo popełniony w zakresie szacowania przychodu za rok 2011, gdzie wskazano omyłkowo kwotę o 60.000.000,00 NOK wyższą poprzez nieprawidłowe dopisanie cyfry 6" na początku liczby). Norweski organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do przedłożenia przez niego szczegółowych danych dotyczących przychodów i kosztów związanych z działalnością wykonywaną na dwóch norweskich stoczniach (stocznia 1 oraz stocznia 2) w formie deklaracji podatkowej i Wnioskodawca - nie zgadzając się z meritum stanowiska organów norweskich, ale obawiając się samowolnego narzucenia mu podatku w abstrakcyjnie zawyżonej kwocie oraz dalszych sankcji utrudniających, czy uniemożliwiających mu prowadzenie działalności - takie dokumenty dotyczące obu stoczni zmuszony będzie przedstawić do 28 czerwca 2013 roku. Zaznaczyć należy, że w przypadku, gdy roszczenia norweskich organów podatkowych zostaną uznane za prawidłowe, Wnioskodawca nie tylko obowiązany będzie uiścić ten podatek, ale również zmuszony będzie wystąpić do polskiego urzędu skarbowego o zwrot w tej części podatku zapłaconego od dochodu osiągniętego w ramach działalności prowadzonej rzekomo w formie zakładu na terytorium Norwegii w latach 2007-2011. Działalność gospodarcza spółki jawnej, która jest przedmiotem korespondencji z norweskimi organami podatkowymi, polegała na świadczeniu usług montażu, budowy i wykonywaniu instalacji na statkach i była zawsze świadczona przez spółkę jawną w odrębnych miejscach/statkach znajdujących się w całej Norwegii, które pozostawały w stałej dyspozycji innych przedsiębiorstw. Umowy stanowiły umowę o dzieło określaną jako work agreement.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right