Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23.02.2012, sygn. IPPB2/415-6/12-2/MS1, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-6/12-2/MS1
Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w latach 2007-2011, do wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji producenta wewnętrznego audycji telewizyjnych, jako uczestnika tworzenia utworu audiowizualnego można uznać za prawidłowe, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy praca wykonywana przez Wnioskodawcę była pracą twórczą tzn. niepowtarzalną, miała indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest uprawniony.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2012 r. (data wpływu 04.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest zatrudniony w T. (publicznego nadawcy telewizyjnego) na podstawie umowy o pracę (etat) nieprzerwanie od 15 grudnia 1986. Od wprowadzenia w 2000 r. w T. tzw. systemu producenckiego i powołania w strukturze specjalnych agencji producenckich Wnioskodawca zatrudniony jest na stanowisku producenta audycji telewizyjnych. Funkcję tę sprawuje we właściwej agencji producenckiej stanowiącej integralną część tej Spółki. Zgodnie z wewnętrznymi przepisami firmy - specyfikującymi funkcje stanowiska pracy Producentem wewnętrznym - jest pracownik zatrudniony w agencji produkcji audycji telewizyjnych na stanowisku pracy producent, któremu powierza się wytworzenie dla anten lub kontrahentów zewnętrznych, audycji telewizyjnej zgodnie z zatwierdzonym scenariuszem i w ramach środków określonych w kosztorysie tej audycji. Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych audycja telewizyjna bezspornie wyczerpuje wszelkie znamiona utworu chronionego prawem autorskim. Audycja telewizyjna klasyfikowana jest jako utwór audiowizualny, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 9) przedmiotowej ustawy. Ponadto każdorazowo cechuje się niepowtarzalnym charakterem i indywidualnym wkładem twórczym. Jednocześnie też obszar działalności telewizyjnej koncentruje się w domenie sztuki i kultury masowej. Zgodnie z powszechnie przyjętą specyfiką zawodu producenta telewizyjnego jest on kluczowym współtwórcą utworu, od którego zależy postać finalnego dzieła. W zakresie obowiązków Wnioskodawca jest przede wszystkim osobiście odpowiedzialny za każdy aspekt audycji, w szczególności za warstwę kreatywną, finansową, organizacyjną. Wnioskodawca odpowiada za opracowanie koncepcji audycji oferowanej odpowiednim redakcjom w antenie, dobór kluczowych twórców umożliwiających osiągnięcie zamierzonego rezultatu antenowego, w tym m.in. reżysera, autora scenariusza, realizatorów obrazu, dźwięku i światła, kierownika produkcji, nabycie odpowiednich praw, pozyskanie scenografii, kostiumów i innych elementów inscenizacyjnych, zabezpieczenie odpowiednich obiektów zdjęciowych, czy wreszcie pozyskanie aktorów bądź osób występujących w audycji. Tym samym udział Wnioskodawcy w procesie twórczym i kreatywnym audycji jest niezwykle szeroki i przekłada się bezpośrednio na efekt finalny realizowanego dzieła. Istotnym faktem w tym przypadku też jest, iż na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskimi i p. p., podobnie jak pozostałe zawody twórcze zatrudnione w T. (w tym objęte prawem stosowania 50% kosztu uzyskania przychodu) Wnioskodawca każdorazowo przenosi na pracodawcę prawa do utworów wytworzonych w ramach stosunku służbowego. System zatrudnienia Wnioskodawcy w T. jest analogiczny jak w przypadku innych grup zawodowych o charakterze twórczym reżyserów TV, autorów scenariuszy, realizatorów obrazu, realizatorów dźwięku, realizatorów światła, montażystów, itp. tj. opiera się o honoracyjny system wynagradzania, w którym honoraria stanowią pochodną charakteru i ilości zrealizowanych czynności twórczych. Analogicznie też jak w przypadku ww. zawodów twórczych umowa Wnioskodawcy o pracę w T. ani też naliczane w wyniku niej honoraria nie określają nominalnego bądź procentowego udziału tzw. zwykłych obowiązków oraz część należnej z tytułu przeniesienia praw autorskich do utworów wytworzonych przez Wnioskodawcę z tytułu umowy o pracę. Z tego względu w odniesieniu do przypadku Wnioskodawcy jak i w zakresie wszystkich innych zawodów twórczych stosowana przez Pracodawcę (T.) ewidencja czasu pracy nie uwzględnia rozdziału na część związaną z tzw. zwykłymi obowiązkami pracowniczymi oraz tworzenie utworów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right