Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2012, sygn. ITPP2/443-1156/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1156/12/AD
Prawo do zwolnienia od podatku usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.
W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Fundacja prowadząca działalność gospodarczą jest podmiotem świadczącym m.in. usługi szkoleniowe. W ramach działalności podpisała umowę z Wyższą Szkołą na przeprowadzenie kursów (szkoleń) z zakresu przedsiębiorczości, informatyki, marketingu i public relations, handlu krajowego i zagranicznego, zarządzania produkcją i usługami w logistyce oraz języka angielskiego technicznego. Szkolenia powyższe realizowane są w ramach projektu T. współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, działanie 9.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako jedna usługa polegająca na przeprowadzeniu cyklu szkoleń. W szkoleniach biorą udział uczestnicy ww. projektu, będący uczniami techników z obszaru powiatu. Szkolenia mają na celu nabycie przez uczniów techników odpowiedniej wiedzy i umiejętności, dzięki którym będą oni w stanie spełnić wciąż rosnące wymagania stawiane przez przyszłych pracodawców, związane z przygotowaniem zawodowym i posiadanymi przez potencjalnych pracowników kwalifikacjami. Dzięki uczestnictwu w szkoleniach i uzyskaniu odpowiedniej wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, marketingu, informatyki, handlu, procesów produkcyjnych i języków obcych, uczniowie będą mogli liczyć na stabilność zatrudnienia i wyższe zarobki, a nabytą podczas szkoleń wiedzę z powodzeniem wykorzystywać będą do pracy w wyuczonym zawodzie, do wykonywania którego nabędą prawo wraz z ukończeniem technikum. Przedmiotowe usługi szkoleniowe są w 100 % finansowane ze środków publicznych. W związku z powyższym, zdaniem Fundacji, prowadzone szkolenia można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Za stanowiskiem tym przemawia również interpretacja wydana przez Instytucję Zarządzającą Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (zwany dalej: POKL), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dnia 31 stycznia 2012 r., zgodnie z którą wszystkie szkolenia organizowane w ramach POKL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem jednym z głównych celów POKL jest wzrost zatrudnienia. Stąd generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL, wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych. Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a w zakresie przedmiotowych usług nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie można ich również zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right