Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2012, sygn. ITPP2/443-1451/11/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1451/11/EB
Zwolnienie od podatku zbycia nieruchomości zabudowanej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 20 i 30 grudnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy zbyciu nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 20 i 30 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy zbyciu nieruchomości zabudowanej.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.
W myśl art. 40a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, nadleśnictwo może sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, łącznie z gruntami, przynależnościami związanymi z przedmiotem sprzedaży, a nieprzydatne Lasom Państwowym. Szczegółowe zasady i tryb sprzedaży budynków mieszkalnych, samodzielnych lokali mieszkalnych i gruntów określa rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 9 kwietnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich, jako nieprzydatnych Lasom Państwowym, a także trybu przeprowadzania przetargu ograniczonego. We wrześniu 2011 r. Nadleśnictwo dokonało sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie i przynależnościach (piwnicą) związanymi ze sprzedażą tego lokalu mieszkalnego znajdującymi się na działce nr 487/7. Nabywcą ww. nieruchomości jest podleśniczy, któremu zgodnie z rozporządzeniem MOŚZNiL z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk w Służbie Leśnej, od dnia 24 stycznia 2010 r. nie przysługuje bezpłatne mieszkanie, ani równoważnik. W grudniu 2008 r. Nadleśnictwo poniosło wydatki na modernizację dachu budynku mieszkalnego sześciorodzinnego, w którym mieści się omawiany lokal mieszkalny. Wartość ulepszenia zwiększyła odpowiednio wartość początkową każdego z sześciu lokali mieszkalnych o ponad 30 %. Sprzedany lokal mieszkalny wraz z przynależnościami został oddany do użytkowania w 1985 r. Podleśniczy, który kupił ww. lokal mieszkalny nie był pierwszym, który go zasiedlił. W dniu 16 listopada 2007 r. Nadleśnictwo zawarło z obecnym nabywcą pierwszą umowę najmu lokalu mieszkalnego wraz z przynależnościami (piwnicą, mediami). Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podleśniczy zwolniony był z czynszu za lokal mieszkalny, ponieważ pracownikowi przysługiwało bezpłatne mieszkanie na podstawie rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1998 r. Do momentu sprzedaży najemca dokonywał miesięcznych opłat za media na podstawie wystawianych faktur, zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku od towarów i usług. W związku ze zmianą przepisów w sprawie określenia stanowisk w Służbie Leśnej, na podstawie, których zatrudnionym pracownikom przysługuje bezpłatne mieszkanie albo równoważnik pieniężny (stanowisko podleśniczego zostało wyłączone), dnia 1 kwietnia 2010 r. podpisano z tym najemcą drugą umowę, wg której najemca uiszczał miesięczny czynsz za lokal mieszkalny (usługa zwolniona) i przynależności (usługa opodatkowana) na podstawie wystawianych faktur VAT oraz przeniesiono lokal mieszkalny wraz z przynależnościami z działalności administracyjnej do działalności socjalno-bytowej. Zgodnie z zawartym aktem notarialnym z dnia 29 września 2011 r., przedmiotem sprzedaży był lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 52,70 m, składający się z czterech pokoi, kuchni, łazienki, WC i przedpokoju, piwnica o powierzchni użytkowej 8,77 m wraz z udziałem we wspólnych częściach budynku i urządzeń oraz udziałem w gruncie. Udziały w infrastrukturze nie były odrębnym przedmiotem sprzedaży. W akcie notarialnym wartość nieruchomości ustalono na łączną kwotę 113.100,00 zł na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego. Zgodnie z art. 40a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, nabywca z tytułu zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych LP otrzymał zniżkę w wysokości 95% i zapłacił za ww. nieruchomość ogółem kwotę 5.655,00 zł. Nadleśnictwo dokonując sprzedaży wystawiło fakturę, w której na lokal mieszkalny i przynależny do niego udział w gruncie, zastosowało zwolnienie od podatku. W związku z tym notariusz pobrał od kupujących podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości rynkowej, co dało kwotę 2.262,00 zł. Przedmiotowy lokal służył tylko celom najmu, nie był wykorzystywany do prowadzenia kancelarii i nie służył żadnym czynnościom opodatkowanym.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right