Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2011, sygn. IPPP3/443-809/11-4/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/443-809/11-4/MK
Opodatkowanie otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego przedsiębiorców, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2011 r. (data wpływu 07.06.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.09.2011 r. (data wpływu 13.09.2011 r.) na wezwanie z dnia 01.09.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację projektu w województwie mazowieckim jest:
- w zakresie pytania 1- prawidłowe;
- w zakresie pytania 2:
- prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników;
- nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wkładu własnego przedsiębiorców będącego wynagrodzeniem za świadczone usługi szkoleniowe;
- w zakresie pytania 3 - nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 07.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu w województwie.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10.09.2011 r. (data wpływu 13.09.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-809/11-2/MK.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest koordynowanie i kontrola przedsięwzięć przygotowawczych do Mistrzostw UEFA EURO 2012. Wnioskodawca uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO. W imieniu Ministra Sportu i Turystyki Wnioskodawca integruje działania przygotowawcze realizowane przez ponad 170 podmiotów publicznych odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań. W ramach działań nadzorczych Wnioskodawca ma za zadanie m.in. okresową ocenę stanu przygotowań, monitorowanie przedsięwzięć oraz określenie obszarów zagrożeń dla realizacji przygotowań do EURO. Jako koordynator przygotowań do EURO Wnioskodawca m.in. organizuje szkolenia i seminaria dla podmiotów odpowiedzialnych za organizację mistrzostw. W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą. Realizacja Projekt współfinansowana będzie częściowo ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (Dofinansowanie), częściowo zaś z wkładu własnego beneficjentów pomocy (Pracodawców). Dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego (Partner). Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (Uczestnicy). Projekt obejmie podnoszenie kwalifikacji 720 osób - kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw zatrudnionych na umowę o pracę w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport kolejowy i miejski - rekrutowane wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w mobility concept) w województwie. Wnioskodawca przyjął tryb realizacji projektu z pomocą publiczną, w związku z czym Projekt będzie skierowany do Uczestników za pośrednictwem ich pracodawców (Pracodawcy). Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów turystów zagranicznych w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta, podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych, a także w przypadku pracowników transportu miejskiego podniesienie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Dla lepszej organizacji Uczestnicy Projektu zostaną podzieleni na kilkadziesiąt grup szkoleniowych (około 48 grup), zaś Projekt podzielony zostanie na cykle szkoleniowe. Liczba cykli szkoleniowych będzie odpowiadała liczbie grup szkoleniowych. Każda z grup szkoleniowych będzie uczestniczyła w jednym cyklu szkoleniowym. W skład każdego cyklu szkoleniowego wchodzić będą Szkolenia Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursy językowe (KJ). W ramach SUM Uczestnicy wezmą udział w trzech szkoleniach tematycznych: (a) Profesjonalna Obsługa Klienta, (b) Różnice Międzykulturowe, (c) Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych, (d) Dodatkowo pracownicy przedsiębiorstw transportu miejskiego zostaną przeszkoleni z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. SUM i KJ będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym). Z uwagi na realizowanie Projektu w trybie pomocy publicznej na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz.U. Nr 239, poz. 1598), Pracodawcy (beneficjenci pomocy) zobowiązani będą do wniesienia wkładu własnego (Wkład własny). Wkład własny będzie wnoszony w dwóch formach: wkładu pieniężnego oraz wkładu w wynagrodzenie Uczestników. Wielkość wkładu własnego poszczególnych Pracodawców może się różnić i będzie uzależniona od liczby pracowników danego Pracodawcy uczestniczących w Projekcie oraz od tego czy Pracodawca będzie posiadał status mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy, średniego przedsiębiorcy lub dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. rozporządzania. Wśród Pracodawców objętych wsparciem 25 posiadać będzie status mikroprzedsiębiorstwa, 25 posiadać będzie status małego przedsiębiorstwa, 1 posiadać będzie status średniego przedsiębiorstwa, zaś 4 posiadać będzie status dużego przedsiębiorstwa. Pomocą publiczną w ramach projektu objęte będą jedynie koszty bezpośrednie związane z organizacją cyklu szkoleń (SUM i KJ) i dofinansowane będą zgodnie z intensywnością pomocy publicznej zgodnie z ww. Rozporządzeniem która jest tym większa im mniejsze jest przedsiębiorstwo od 80% do 60%. Koszty ogólne, związane z promocją i rekrutacją na szkolenia, koszty zarządzania projektem, badań ewaluacyjnych, jak również wszystkie koszty pośrednie (czynsz, media, materiały biurowe, usługi prawne itp.) objęte są pomocą pozostałą i dofinansowane będą w 100%. Z uwagi na fakt, że Uczestnicy Projektu zostaną podzieleni na kilkadziesiąt grup szkoleniowych zaś Projekt podzielony zostanie na cykle szkoleniowe, w przypadku niektórych cykli może zaistnieć sytuacja, że wartość wkładu własnego Pracodawcy przekroczy 30% wydatków kwalifikowanych przypadających na część kosztów związanych z realizacją danego cyklu, objętych pomocą publiczną.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right