Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2011, sygn. IBPBI/1/415-125/11/RM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-125/11/RM

Dot. możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego na podstawie zawartej ugody sądowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego na podstawie zawartej ugody sądowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego na podstawie zawartej ugody sądowej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 marca 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-125/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 12 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi Niepubliczne Przedszkole Edukacyjne, dla którego jest organem prowadzącym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Działalność oświatowa jest jedynym rodzajem działalności prowadzonym przez Wnioskodawczynię. Niepubliczne przedszkole, zgodnie z przepisami art. 90 ust. 1 i ust. 2b ww. ustawy otrzymuje roczną dotację z budżetu gminy. Zgodnie z tym przepisem, dotacja przysługuje na każdego ucznia w wysokości ustalonej w drodze uchwały organu stanowiącego, jednak nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Wysokość dotacji oraz zasady jej wypłacania i rozliczania uchwala organ stanowiący, właściwej ze względu na siedzibę przedszkola, jednostki samorządu terytorialnego (rada miasta). Rada Miasta uchwałą z dnia 26 lutego 2008 roku uchwaliła szczegółowy tryb udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie miasta przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego i ministrowie. W uchwale tej znalazł się m.in. zapis, że dotacja będzie wypłacana jedynie na 25 dzieci w każdym oddziale (a nie jak stanowi ustawa na każde dziecko). Uchwała, jako akt prawa miejscowego, została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa. Przedmiotowa uchwała została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Niezależnie, przedmiotowa uchwała, po bezskutecznym wezwaniu Rady do usunięcia naruszeń prawa, przez grupę organów prowadzących niepubliczne przedszkola, w tym Wnioskodawczynię, została w trybie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uchwale postawiono zarzut naruszenia szeregu przepisów prawa, w tym nieuprawnionego ograniczenia wysokości dotacji oświatowej, przez uznanie, iż dotacja ta należna jest jedynie na 25 dzieci w oddziale przedszkolnym. Wyrokiem z dnia 10 listopada 2009 roku, Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał skargę za zasadną i stwierdził, zgodnie z żądaniem, nieważność przedmiotowej uchwały m.in. w zakresie ograniczenia wypłaty dotacji do liczby 25 dzieci na oddział przedszkolny, wskazując, że ustawa o systemie oświaty reguluje jednoznacznie, ze dotacja jest należna na każde dziecko uczęszczające od przedszkola, a Rada Miasta, dokonując ograniczeń w tym zakresie, rażąco naruszyła prawo. Od wyroku Miasto nie złożono odwołania. Miasto, mimo starań podejmowanych przez niepubliczne przedszkola, nie dokonało wyrównania dotacji. W tej sytuacji Wnioskodawczyni skierowała swoje roszczenie na drogę postępowania sądowego, domagając się, w oparciu o art. 417 kodeksu cywilnego, zapłaty odszkodowania za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie przy wykonywaniu władzy publicznej w latach 2007 -2009. Za szkodę przyjęła różnicę kwot, jaka wystąpiła między kwotą dotacji należną wg wyliczenia zgodnego z przepisami ustawy, a kwotą faktycznie wypłaconą za te lata. Tak obliczona szkoda wynosiła 89.091,83 zł (osiemdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćdziesiąt jeden złotych 83/100). Postępowanie toczyło się przed Sądem Rejonowym Wydziałem Cywilnym i zakończyło się ugodą mocą której Miasto zobowiązało się do "zapłaty na rzecz Wnioskodawczyni, prowadzącej Niepubliczne Przedszkole Edukacyjne kwoty 79.000 zł (siedemdziesiąt dziewięć tysięcy)". Zgodnie z treścią ugody "kwota powyższa stanowi odszkodowanie za niezgodne z prawem działanie przy wykonywaniu władzy publicznej polegające na wypłaceniu nieprawidłowej wysokości dotacji oświatowej za lata 2007 -2009 nie obliczonej wg faktycznej ilości dzieci w oddziałach". Ugoda została zrealizowana i odszkodowanie, zgodnie z ugodą zostało w kwocie 79.000 zł przelane na konto przedszkola.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00