Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2011, sygn. ILPP1/443-10/11-8/NS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-10/11-8/NS
Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku przy aporcie budynku oraz samochodów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) oraz z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy aporcie jest:
- prawidłowe w części dotyczącej budynku,
- nieprawidłowe w części dotyczącej samochodów.
UZASADNIENIE
W dniu 31 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy aporcie budynku oraz samochodów. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) oraz z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny oraz o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (sformułowany w uzupełnieniu z dnia 7 marca 2011 r. i uzupełniony w piśmie z dnia 12 kwietnia 2011 r.).
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i posiada numer identyfikacji podatkowej. W roku 2003 zakończyła inwestycję budowa oczyszczalni ścieków: budynki, budowle i majątek ruchomy w postaci: maszyn, urządzeń, środków transportu. Wnioskodawca miał zamiar po zakończeniu inwestycji, na powstałym majątku utworzyć zakład budżetowy, który zajmować miał się gospodarką ściekową na terenie miasta. W trakcie budowy Zainteresowany skorzystał ze środków pomocowych PHARE. W roku 2003, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym rozdział 8 § 15 i rozdział 9 § 27, Gmina na złożony wniosek w Urzędzie Skarbowym otrzymała zwrot podatku od towarów i usług w formie zaliczki od zakupów inwestycyjnych. Zakończoną inwestycję przyjęto na stan środków trwałych Wnioskodawcy, zgodnie z klasyfikacją środków trwałych. Do dnia 31 sierpnia 2004 r. Zainteresowany rozliczał i obciążał mieszkańców z pobranej wody, odprowadzania ścieków i wykazywał w deklaracjach VAT podatek należny z tego tytułu. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie środków trwałych (budynków, budowli, maszyn, urządzeń, środków transportu) stanowiących powstałą oczyszczalnię ścieków. Z dniem 1 września 2004 r. powołano zakład budżetowy pod nazwą X i oddano nieodpłatnie w trwały zarząd budynki, budowle, maszyny, urządzenia stanowiące majątek wybudowanej oczyszczalni. Czynność ta nie była opodatkowana podatkiem VAT. Zakład zajmował się gospodarką ściekową na terenie miasta. Tylko samochody pozostały na stanie Wnioskodawcy. Od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. były one dzierżawione przez Spółkę Y na podstawie umowy dzierżawy. Zainteresowany raz w miesiącu obciążał Spółkę fakturą VAT z tytułu tej dzierżawy.