Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2011, sygn. ITPP2/443-1030/11/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1030/11/AF
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi przed rejestracją.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi przed rejestracją - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lipca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi przed rejestracją.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 1 kwietnia 2009 r. został Pan wpisany do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta. Z powodu braku zleceń zawiesił Pan działalność gospodarczą i podpisał umowę o pracę z nowym pracodawcą. Po dwuletniej przerwie podjął decyzję o wznowieniu działalności gospodarczej przyjmując zlecenia na usługi elektryczne z dniem 10 marca 2011 r. Poinformował Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego. o zaprowadzeniu księgi przychodów i rozchodów z dniem 10 marca 2011 r. i wyborze formy opodatkowania (PIT-5L). Od tej daty wykonywał Pan swoje usługi tak, jak zarejestrowany czynny płatnik podatku od towarów i usług, realizując przyjęte zlecenie. Od zleceniodawcy, będącego płatnikiem podatku od towarów i usług przyjmował Pan zaliczki na zakup materiałów, wg potrzeb wynikających z postępu robót. Na zaliczki te wystawiał Pan faktury VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Zakupy potrzebnych materiałów, jak i niezbędnych artykułów pomocniczych do realizacji zlecenia, dokonywał Pan na podstawie faktur VAT, także zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi tego podatku. Wszystkie te czynności mają odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz zakupów, sporządzanej na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług. Na podstawie prowadzonej ewidencji sporządzane były deklaracje VAT-7 za okresy rozliczeniowe marzec, kwiecień oraz maj 2011 r.. które składane były w Urzędzie Skarbowym we właściwych terminach (do 25-go dnia po miesiącu, którego okres rozliczeniowy dotyczył). W składanych deklaracjach VAT-7 występowała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, którą wykazywał Pan do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Tak miało być do momentu zakończenia zlecenia. Zaangażowanie kapitału Pana firmy w to zlecenie, oprócz kosztów pracowniczych, dokumentowane jest fakturami VAT. Nabywane towary wykorzystane były w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Czynności te wykonywał Pan w przekonaniu, że jest czynnym płatnikiem VAT. To przekonanie, a także zachowanie się jak płatnik VAT czynny, opierał Pan na wcześniejszym doświadczeniu w prowadzeniu przez kilka lat działalności gospodarczej, którą wyrejestrowano w 2007 r. Po spostrzeżeniu w maju 2011 r., że nie dopełniono obowiązku złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, podjął Pan wszelkie czynności w celu naprawy tego błędu. Zarejestrował się jako płatnik VAT, składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R ze skutkiem na dzień 1 czerwca 2011 r. Wraz z dokumentem VAT-R złożył Pan oświadczenie, że od dnia 01 kwietnia 2009 r. do dnia 10 marca 2011 r. nie prowadził działalności gospodarczej i nie zatrudniał pracowników, nie uzyskał żadnych przychodów, nie wykonywał żadnych czynności gospodarczych, a faktyczne rozpoczęcie działalności nastąpiło w dniu 10 marca 2011 r. Następnie - po wizycie i rozmowie bezpośredniej w urzędzie skarbowym - poinformowano Pana o tym, iż powinienem złożyć korekty deklaracji VAT-7, w których wykazany będzie tylko podatek należny. Złożył Pan w urzędzie skarbowym korekty deklaracji VAT-7 za miesiące marzec, kwiecień i maj 2011 r., wraz z wyjaśnieniem i opisem przyczyny złożenia korekt. Korekty deklaracji za miesiące kwiecień i maj dokonał Pan w oparciu o przepis art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżając kwotę podatku należnego w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2011 r. W tak sporządzonych korektach deklaracji VAT-7 wystąpiła tylko kwota podatku należnego do wpłaty do urzędu skarbowego za marzec, kwiecień i maj. W czerwcowej deklaracji VAT-7 wystąpiła kwota do zwrotu, o której przeksięgowanie na poczet zobowiązań powstałych w wyniku złożenia korekt Pan wnioskował. Podatek naliczony od nabyć z okresu marca 2011 r. nie został ujęty w rozliczeniach w składanych deklaracjach (nie został również ujęty w ciężar kosztów prowadzonej działalności gospodarczej). Skutkiem tego, że podatek naliczony od nabyć towarów w ramach działalności gospodarczej, jako ciężar finansowy nie pomniejszył Pana podatku należnego, wystąpiło zobowiązanie podatkowe wobec Skarbu Państwa, które to zobowiązanie urząd skarbowy egzekwuje poprzez wystawione nakazy egzekucyjne. Urząd skarbowy nie wstrzymał na Pana wniosek procedury egzekucyjnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right