Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2010, sygn. ITPP2/443-947/10/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-947/10/PS

Odliczenie podatku naliczonego z faktury dokumentującej czynności, za które otrzymano premie pieniężną.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej obciążenie premią pieniężną jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 24 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej obciążenie premią pieniężną.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zajmuje się m.in. handlem hurtowym stolarką budowlaną, sprzedażą drzwi i okien. Współpracuje z dużymi hipermarketami i innymi odbiorcami. Współpraca oparta jest o podpisane umowy dotyczące dystrybucji towarów i produktów. W umowach zawarte są warunki, na podstawie których firmom tym wypłacane są premie pieniężne. Do warunków tych należy m.in. zrealizowanie określonego obrotu-zakupu od Spółki towarów, w określonej wysokości. Wypłata premii związana jest z czynnościami opodatkowanymi. Realizacja warunków nie dotyczy jednorazowej transakcji zakupu, tylko kilkunastu lub kilkudziesięciu realizowanych w określonym przedziale czasu, składających się łącznie na realizację warunku związanego z poziomem obrotu. Premia związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, czyli dokonaniem zakupów określonej wartości. Jeżeli nabywca nie dokona zakupu w określonej wysokości, to nie uzyska premii pieniężnej. Nabywca, po potwierdzeniu poziomu zrealizowanego obrotu, wystawia Spółce fakturę VAT za premię pieniężną, wynagrodzenie. Wypłacana premia pieniężna jest również pewną formą gratyfikacji za niedokonywanie nabyć towarów od konkurencji Spółki. Nabywca kupując u innego kontrahenta może nie zrealizować obrotu uprawniającego do wypłaty premii pieniężnej. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest Spółka, która realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup towarów o określonej wartości od Spółki, a nie od innego kontrahenta. Wypłata premii jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Spółki. Wypłacając premię pieniężną Spółka nagradza nabywcę za zakup określonej wartości towarów, a w konsekwencji za lojalność nabywcy. Premia ta powinna być traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymanie się od zakupów u konkurencji. W umowie Spółka i nabywca dodatkowo oświadczają, że wyrażają chęć współpracy w zakresie promowania i reklamy towarów organizowania wspólnych akcji reklamowych, prezentacji towarów oraz zapewnienia odpowiedniego wyszkolenia sprzedawców. W umowie obie strony zobowiązują się do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji. W kolejnej umowie obie strony oświadczają, że ich dążeniem jest intensyfikacja sprzedaży dostępnymi we współczesnych relacjach handlowych sposobami. Podstawowym narzędziem intensyfikacji sprzedaży są działania marketingowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00