Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2010, sygn. ITPP2/443-900a/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-900a/10/RS
Obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług transportu pasażerów i zastosowanie 0% stawki podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 5 października i 4 listopada 2010 r., (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku z tytułu importu usług transportu pasażerów i stawki podatku - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 5 października i 4 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku z tytułu importu usług transportu pasażerów i stawki podatku.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka, w ramach prowadzonej działalności, dokonuje rezerwacji za pośrednictwem internetu biletów lotniczych oraz promowych na rzecz swoich klientów. Potwierdzenie ww. zakupu jest przesyłane automatycznie na adres Jej skrzynki mailowej. Zapłata dokonywana jest przy użyciu kart kredytowych, które są obciążane w momencie finalizacji rezerwacji. Przedmiotowe bilety dotyczą przewozu pasażerów i ich bagażu na trasach zagranicznych tj. z portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju, z portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju, z portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju, gdzie część trasy obejmuje pobyt poza terytorium kraju (loty/rejsy tam i z powrotem) oraz z portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju. Spółka nabywa usługi transportu lotniczego oraz morskiego od przewoźników, którzy nie posiadają siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski, jak również od przewoźników posiadających - w przypadku przewoźników lotniczych siedzibę, a w przypadku przewoźników morskich stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. W zakresie zakupu biletów promowych Spółka współpracuje z przewoźnikami ze Szwecji i Polski, natomiast w zakresie biletów lotniczych z przewoźnikami z Norwegii, Irlandii, Węgier i Polski. Ponadto, poza wyżej wymienionymi korzysta również z usług innych linii lotniczych i przewoźników promowych. Od przewoźników, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Polski, Spółka otrzymuje faktury VAT wystawione zgodnie z polskimi przepisami, zawierające polski podatek. Przewoźnicy, którzy nie posiadają siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, wystawiają faktury bez polskiego podatku (Spółka otrzymuje je drogą elektroniczną) lub nie wystawiają faktur. Wówczas jedynym dowodem jest potwierdzenie wygenerowane przez system rezerwacyjny, przesłany na adres mailowy Spółki. Na bilecie elektronicznym umieszczone są dane pasażera i informacje o szczegółach podróży, w tym trasa. Nabywane przez Spółkę usługi transportu lotniczego sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.10.1, a usługi transportu morskiego - pod symbolem 61.10.1 wg klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wystawionych fakturach nabywcą jest Spółka. Zakupione bilety odsprzedawane są klientom jako samodzielna usługa transportu lotniczego lub morskiego, lub jako składnik kompleksowej usługi turystycznej, w sytuacji gdy stanowią one część pakietu zawierającego inne usługi (zakwaterowanie, ubezpieczenie, wynajem pojazdu). W przypadku sprzedaży kompleksowej usługi turystycznej Spółka stosuje szczególne zasady obliczania podatku w systemie marża. Nabywcami powyższych usług są podatnicy oraz osoby nie będące podatnikami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right