Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 02.06.2010, sygn. ITPP2/443-237/10/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-237/10/AD

Dokonanie zamiany nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza dokonać zamiany działki, o powierzchni 0,0263 ha stanowiącej jej własność, na inną działkę o powierzchni 0,004 będącą własnością osoby fizycznej. Różnica w wartości będzie regulowana w formie dopłat. Nieruchomością gminną jest działka zabudowana (sklep wiejski). Nakład na budynek został poniesiony przez osobę prawną w latach 70 tych. Następnie nakłady te zostały zbyte na rzecz osoby fizycznej na podstawie umowy sprzedaży w 1997 r., która została zarejestrowana w urzędzie skarbowym. W skład działki wchodzą grunty oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako B - tereny mieszkaniowe. Aktualnie brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast ze studium wynika, że jest to obszar rolniczo-osadniczy. Nieruchomość położona jest poza obszarem zwartej zabudowy wiejskiej i gruntów rolnych. Do 2009 r. Gmina pobierała czynsz dzierżawy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Obecnie umowa dzierżawy wygasła i strony nie łączy żaden stosunek cywilnoprawny. Strony obecnie prowadzą negocjacje w sprawie zamiany gruntu. Zamiana ma nastąpić w zamian za przeniesienie prawa własności nieruchomości niezabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako droga, stanowiąca współwłasność Pani X i Pana Y. Państwo XY płacili czynsz dzierżawy wg stawki uchwalonej na podstawie uchwały Rady Gminy z 2007 r. zapisu § 1 ust. 2 W przypadku nieruchomości przeznaczonych na cele związane wyłącznie z działalnością gospodarczą minimalna stawka czynszu wynosi 344 q za 1 ha, a maksymalna stawka czynszu wynosi 1724 q za 1 ha. Umowa dzierżawy zawarta była w następujących okresach, tj. od 1 czerwca 2006 r. do 30 maja 2007 r., od 31 maja 2007 r. do 30 maja 2009 r. i od 31 maja 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. Przedmiotem umowy była dzierżawa gruntu na cele nierolnicze. Po wygaśnięciu przedmiotowej umowy podpisano porozumienie w sprawie zamiany gruntu. Dokonanie powyższej czynność odbędzie się na podstawie art. 13 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) oraz uchwały Rady Gminy z dnia 18 grudnia 2009 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00