Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2010, sygn. ITPB3/423-143/10/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/423-143/10/PS
Możliwość powstania przychodu w związku z umorzeniem kary administracyjnej za wprowadzenie ścieków do wód i ziemi.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. o (data wpływu 26 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z umorzeniem kary za wprowadzenie ścieków do wód i ziemi - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku z umorzeniem kary za wprowadzenie ścieków do wód i ziemi.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka otrzymała w 2008 roku dwie decyzje Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska o wymierzeniu kary za wprowadzenie ścieków do wód i ziemi z naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym z dnia 2 stycznia 2007 r. na łączną kwotę 808 439,00 zł. Wartość kary została ujęta w ewidencji księgowej w 2008 r. i zaliczona do pozostałych kosztów operacyjnych (bilansowo). Dla potrzeb wyliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, kwota kar została wyłączona z kosztów uzyskania przychodów jako niestanowiąca kosztów uzyskania przychodów w 2008 r. w związku z art. 16 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od wymierzonych kar Spółka złożyła wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska o odroczenie terminu płatności kary do 28 lutego 2009 r. i zaliczenie ww. kary w poczet środków własnych wydatkowanych na modernizację w latach 2007 i 2009 r. Po udokumentowaniu zakończenia modernizacji i osiągniętych efektów pracy oczyszczalni, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska umorzył decyzją z dnia 25 marca 2009 r. nałożoną karę, zaliczając ją w poczet środków własnych, wydatkowanych na modernizację miejskiej oczyszczalni ścieków. Wobec powyższego Spółka wyksięgowała zobowiązanie z tytułu wymierzonej kary w pozostałe przychody operacyjne w 2009 r. Modernizacja oczyszczalni ścieków była przeprowadzona zgodnie z planami wieloletnimi Spółki. Środki własne wydatkowane na ww. przedsięwzięcie wyniosły ponad 18 mln zł. W związku z niejednolitym stanowiskiem organów skarbowych w Polsce w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych umorzonych kar Spółka uwzględniła w 2009 r. w przychodach podatkowych ww. karę i zapłaciła podatek dochodowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right