Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2010, sygn. ITPP2/443-68/10/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-68/10/AK

Dostawa towaru wysyłanego z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego (Litwę), w celu rozpoczęcia tam procedury celnej wywozu z terytorium Wspólnoty, dokonywana na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, wyczerpuje znamiona wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy towarów za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy towarów za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, czynny podatnik VAT, zajmuje się produkcją i sprzedażą materiałów izolacyjnych dla budownictwa. W czerwcu 2008 r. Spółka dokonała 15 transakcji sprzedaży towarów na rzecz kontrahenta z państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Niemcy). Kontrahent niemiecki jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE w Niemczech. Dostawy te były dokumentowane fakturami VAT, na których jako kupujący wystąpił niemiecki podmiot, natomiast jako miejsce dostawy wskazano terytorium Rosji. Ponadto pod każdą fakturą Spółka posiada dokument wydania towaru z magazynu (Delivery Note), dokument CMR oraz kopię faktury wystawioną przez niemiecki podmiot dla kontrahenta z Rosji. Dostawa towarów odbywała się na zasadzie FCA, tzn. wszystkie obowiązki związane z organizacją transportu, wynajęciem firmy transportowej, ubezpieczeniem towaru, spoczywały na kupującym. Towary zostały odebrane i przewiezione bezpośrednio z Polski do Rosji przez przewoźnika działającego w imieniu kontrahenta z Niemiec. Ponieważ Spółka nie otrzymała komunikatu IE-599 ani papierowej wersji dokumentu SAD 3, w miesiącu lipcu powyższą transakcję opodatkowała stawką właściwą (22%) dla sprzedaży krajowej. Od kontrahenta z Niemiec, w miesiącu lipcu i sierpniu 2008 r., Spółka otrzymała kopie dokumentów zgłoszeniowych do Urzędu Celnego na Litwie oraz kopie dokumentów MRN, również z Urzędu Celnego na Litwie. Jako eksporter towarów wystąpiła firma z Niemiec, natomiast jako odbiorca dostawy firma z Rosji (ostateczny odbiorca). W dniu 8 grudnia 2009 r. Spółka otrzymała od kontrahenta z Niemiec oryginalne zaświadczenie wydane przez Urząd Celny na Litwie potwierdzające, iż zgodnie z danymi w Urzędzie Celnym w Wilnie, ruch eksportowy według deklaracji eksportowych został zamknięty w Systemie Kontroli Eksportu" z wyszczególnieniem zamkniętych numerów MRN. Ponadto niemiecki kontrahent przesłał w dniu 18 stycznia 2010 r., specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (Delivery Note) ze swoją pieczątką firmową, datą oraz podpisem potwierdzającym odbiór towaru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00