Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30.07.2009, sygn. ILPB1/415-540/09-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-540/09-2/AMN
Czy w świetle obowiązujących przepisów Urząd Miejski wypłacając świadczenia pieniężne oraz świadczenia rzeczowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na mocy ww. porozumienia winien wystawić PIT-4R, PIT-8A oraz PIT-11 dla pracowników jednostki organizacyjnej X?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
X jest jednostką budżetową Miasta Y powołaną Uchwałą Rady Miasta Y z dnia 16 października 2008 r. Prezydent podpisuje umowę o pracę z dyrektorem, który wynagrodzenie otrzymuje ze środków X. Dyrektor X wykonuje czynności pracodawcy dla pozostałych pracowników. CIRS jako jednostka organizacyjna Miasta prowadzi księgowość samodzielnie. X jest ujęty w budżecie Miasta Y i z tego budżetu otrzymuje środki na swoje utrzymanie i realizację zadań zleconych innymi ustawami. Na dzień 30 kwietnia 2009 r., w X jest zatrudnionych 20 pracowników. Urząd Miejski zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) podpisał umowę o prowadzenie wspólnej działalności socjalnej z X. Umowa, której załącznikiem jest Zarządzenie Prezydenta Y w sprawie regulaminu korzystania z usług i świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, określa pełen zakres działalności przewidziany ww. ustawą. X posiada w swoim budżecie (planie finansowym) plany odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zatwierdzone uchwałą Rady Miasta. Kwota planowanego odpisu przekazywana jest na odrębny rachunek bankowy Urzędu Miejskiego, zgodnie z ustawą 75% do 31 maja, a pozostałe 25% do 30 września. Pod koniec roku kwota ta jest korygowana do faktycznego zatrudnienia osób w danej jednostce. W Urzędzie Miejskim prowadzona jest pełna księgowość dochodów i wydatków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników urzędu i jednostki organizacyjnej X. Prezydent Miasta Y administruje, zarządza, a także podpisuje wszelkie świadczenia udzielane pracownikom Urzędu Miejskiego i X z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po zaopiniowaniu przez przedstawicieli załogi. Świadczenia te byłyby wypłacane przez Urząd Miejski, który potrącałby należny podatek i odprowadzał go na konto Urzędu Skarbowego. Środki nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny. X wyjaśnia, że umowa wspólnego prowadzenia działalności socjalnej została podpisana w celu uniknięcia przede wszystkim kosztów działalności bankowej związanej z prowadzeniem odrębnego rachunku bankowego dla zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także dodatkowej dokumentacji w postaci ksiąg rachunkowych, kart wydatków i dochodów, odrębnej dla jednostki. Ponadto liczba zatrudnionych w X pracowników nie pozwalałaby na pełne korzystanie z działalności socjalnej np. w zakresie pożyczek mieszkaniowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right