Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 08.04.2009, sygn. ITPB2/415-37/09/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-37/09/AD

Zwolnienie przedmiotowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego przez pracodawcę ekwiwalentu z tytułu używania przez pracowników prywatnych samochodów w celach służbowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego przez pracodawcę ekwiwalentu z tytułu używania przez pracowników prywatnych samochodów w celach służbowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zawiera kontrakty na wykonywanie robót antykorozyjnych z firmami położonymi w kilku krajach m.in. Danii, Norwegii, Niemczech. Do wykonywania tych prac Spółka kieruje pracowników, z którymi zawiera umowy o pracę, w których jako miejsce świadczenia pracy wskazuje się kolejno miejsca położone w różnych krajach lub też leżące w tym samym kraju, ale od siebie znacznie niekiedy oddalone. Prace wykonywane są przez pracowników w grupach o zmiennej ilości pracowników. Ponadto Spółka musi zapewnić możliwość poprawek i usuwania wad w pracach już zakończonych, co dodatkowo powoduje, że miejsca świadczenia pracy przez pracowników są stale zróżnicowane. Ponieważ z wykonywaniem pracy w różnych miejscach na terenie różnych krajów wiązać się musiałoby ponoszenie przez spółkę jako pracodawcę kosztów dowozu pracowników na poszczególne miejsca świadczenia pracy, z czym wiązałaby się konieczność utrzymywania przez spółkę własnego środka transportu, Spółka zamierza zawierać z pracownikami umowy o wykorzystywanie jako narzędzia pracy własnych samochodów pracowników, zastępując w ten sposób dostarczenie pracownikom środka transportu stanowiącego własność Spółki, który stanowiłby ich narzędzie pracy. Dodatkowo Spółka nadmienia, że ponoszenie kosztów przejazdów innymi środkami transportu byłoby w zasadzie niemożliwe (brak połączeń lub skomplikowane i długotrwałe przejazdy) i skrajnie niekorzystne ekonomicznie. Z tytułu używania samochodu prywatnego pracownik otrzyma zwrot kosztów w postaci ekwiwalentu określonego na dany okres używania samochodu, zależnego od miejsca świadczenia pracy, tras przejazdów i ich częstotliwości. Wyplata ekwiwalentu następowała będzie z dołu, po przepracowaniu okresu, w którym samochód pracownika był faktycznie wykorzystywany zgodnie z zawartą ze Spółką umową (dla celów świadczenia pracy dla Spółki). Ekwiwalent nie będzie miał formy ryczałtu ale wynikał będzie z analizy kosztów poniesionych przez pracownika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00