Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21.01.2008, sygn. ILPB2/415-252/07-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB2/415-252/07-2/ES


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży nabytej w drodze zamiany nieruchomości jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów udokumentowanych nakładów, które zwiększyły wartość lokalu

oraz

  • nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu ustalenia kosztów nabycia zbywanego lokalu.

UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży nabytej w drodze zamiany nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca nabył własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w 2006 r. Natomiast w roku 2007 zamierzał dokonać zamiany własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość (nieruchomość lokalową). Nadmienia, iż wartość rynkowa zamienianych mieszkań jest identyczna i wynosi 280 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, kosztem nabycia tego lokalu - zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wartość własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu, które zostało zamienione na lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, tj. 280 000 zł oraz udokumentowane nakłady, które zwiększą wartość lokalu.

Nadmienia, iż zbieżne stanowisko zostało wyrażone w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Jeżyce z dnia 29 08 2007 r. SD/415-48/07.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów udokumentowanych nakładów, które zwiększyły wartość lokalu

oraz

  • nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu ustalenia kosztów nabycia zbywanego lokalu.


Zgodnie z art.10 ust.1 pkt 8 lit. a) c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntu,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednak zgodnie z art. 7 ust.1 ww. ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady opodatkowania w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Wobec powyższego nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c), które zostały nabyte po dniu 31 grudnia 2006 r.

W myśl art. 30e ust. 1, 2 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie art. 45 ust.1 ww. ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a) c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy.

Umowa zamiany jest umową dwustronnie zobowiązującą. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze jak sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży.

W związku z powyższym zamianę należy traktować na równi z odpłatnym zbyciem i stosować przepisy właściwe dla odpłatnego zbycia.

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umowa zamiany nie jest umową nieodpłatną. Potwierdza to zapis art. 19 ust. 2 cytowanej ustawy, który stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art.10 ust.1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają zapisu mówiącego w sposób bezpośredni, co należy przyjąć za koszt uzyskania przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c), w przypadku nabycia nieruchomości w drodze zamiany.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 22 ust. 6c ustawy podatkowej wynika, że koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze zamiany stanowią między innymi udokumentowane koszty nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbyć nabyty w drodze zamiany lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że kosztem uzyskania przychodu z tytułu przedmiotowego zbycia będzie wartość lokalu mieszkalnego tj. odrębnej nieruchomości, nabytego w drodze zamiany, wynikająca z umowy zawartej w formie aktu notarialnego oraz poniesione udokumentowane wydatki związane z zawarciem umowy zamiany a nie jak twierdzi Wnioskodawca zbywanego w drodze zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.


Kosztami będą również udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości poczynione w czasie jej posiadania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00