Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2008, sygn. IBPP3/443-591/08/ŁW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/443-591/08/ŁW
Zwolnienie od podatku dostawy budynku
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku dostawy budynku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku dostawy budynku.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółdzielnia planuje sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz budynku zlokalizowanego na tym gruncie. Nieruchomość stanowiąca przedmiot sprzedaży jest użytkowana przez Spółdzielnię od 1965r. Grunt został oddany Spółdzielni w użytkowanie wieczyste w 1996r. Tego samego dnia nieodpłatnie przeniesiono prawo własności budynku położonego na tym gruncie na podstawie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości. Ponieważ budowa budynku została w całości sfinansowana przez Spółdzielnię i jej poprzedników prawnych, w dniu przeniesienia prawa własności budynek był środkiem trwałym Spółdzielni w trakcie amortyzacji. W 1995r. wartość początkowa budynku została zaktualizowana zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.W § 2 lit. b umowy o oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu i nieodpłatne przeniesienie prawa własności budynku zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 8 maja 1996r. stwierdzono, że wartość budynku według operatu szacunkowego wykonanego przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego wynosi 249.639,00 pln. Na podstawie umowy najmu z dnia 2 stycznia 1995r. przedmiotowy budynek został wynajęty osobie trzeciej. Obecnie użytkowany jest przez tą osobę na podstawie zawartej w dniu 8 maja 2003r. umowy dzierżawy. W trakcie trwania stosunku najmu Najemca przeprowadził remonty i modernizację budynku. Skorzystał z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie materiałów i usług remontowych oraz o charakterze modernizacyjnym. Ostatnia modernizacja budynku została ukończona przed zawarciem umowy dzierżawy tj. I kwartał 2003r. Po tym terminie Spółdzielnia nie była informowana przez Najemcę (Dzierżawcę) o wykonaniu robót remontowych i modernizacyjnych.Od końca roku, w którym oddano budynek do użytkowania upłynął okres dłuższy niż 5 lat. Dostawa przedmiotowego budynku w 1996r. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Po dniu nabycia własności budynku Spółdzielnia nie poniosła wydatku na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.Dostawa zabudowanego gruntu jest sytuacją wyjątkową. Przedmiot działalności Spółdzielni nie obejmuje sprzedaży nieruchomości, jak również pośrednictwa w sprzedaży i zakupie nieruchomości. Dostawa nieruchomości stanowi dla Spółdzielni czynność jednorazową. Spółdzielnia nie ma zamiaru, w najbliższych latach, dokonywania dostaw nieruchomości.Spółdzielnia nie zwróciła i nie zwróci Dzierżawcy wydatków poniesionych na ulepszenie. Wysokość czynszu należnego od Dzierżawcy została ustalona na podstawie ceny rynkowej. W trakcie świadczenia usługi dzierżawy wysokość czynszu nigdy nie uległa obniżeniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right