Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2008, sygn. ITPP2/443-655/08/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-655/08/AJ

<.>

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wykonania czynności, za którą otrzymana jest premia pieniężna jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wykonania czynności, za którą otrzymana jest premia pieniężna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel detaliczny. Przy prowadzeniu działalności w tym zakresie zawarła Pani z kontrahentami (dostawcami towarów) porozumienia. Porozumienia te zawierają element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy, jakim jest premia pieniężna. Przedmiotowa premia przysługuje w związku ze zrealizowaniem określonej wielkości zakupów u kontrahenta oraz terminowej płatności za nie. W ramach zawieranych porozumień z kontrahentami, Wnioskodawca dokonuje zakupów dobrowolnie. Brak realizacji określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją ani odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego otrzymanie premii pieniężnej uprawnia do wystawienia noty obciążeniowej?

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie premii pieniężnej nie podlega podatkowi od towarów i usług. Nie ma więc obowiązku wystawienia faktury VAT, lecz winna być wystawiona nota obciążeniowa. Przyznanie premii nie jest zapłatą za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle ww. ustawy dostawca towaru (kontrahent), w zamian za przyznaną premię pieniężną, nie uzyskuje wzajemnej korzyści. Dokonanie zakupu towarów nie powinno być uznane za świadczenie odrębnej usługi, gdyż brak tu jest jakiegokolwiek zobowiązania po stronie Wnioskodawcy. Ponadto przedmiotem świadczenia są pieniądze, które jako wartości rozliczeniowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując premie pieniężne otrzymane za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w określonym okresie rozliczeniowym oraz za terminowe regulowanie płatności za zakupione towary nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, decyzja z 28 kwietnia 2008 r. nr 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN), bowiem wyżej opisane zachowanie nie jest świadczeniem usług w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, w przypadku uzyskania premii pieniężnej od kontrahenta, Wnioskodawca uważa, że może wystawić notę obciążeniową, a nie fakturę VAT. Stanowisko to jest zgodne z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4080/06, niepublikowany).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie, czy też osiągnięcia określonych obrotów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a więc świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów ze swoimi dostawcami otrzymuje premie. Warunkiem ich otrzymania jest zrealizowanie określonego poziomu zakupów w określonym czasie oraz dokonywanie terminowych płatności.

W tym przypadku działania Pani, polegające na realizacji określonego poziomu zakupów towarów od kontrahenta oraz dokonywaniu terminowych płatności, mają bezpośredni wpływ na otrzymanie premii. Należy uznać, że w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę dochodzi do świadczenia usług skoro występuje świadczenie wzajemne: osiągnięcie określonego poziomu zakupów towarów oraz terminowa płatność i otrzymanie odpowiedniego wynagrodzenia przez Wnioskodawcę. Wobec powyższego otrzymana gratyfikacja jest wynagrodzeniem za świadczenie usług stanowiących czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wykonanie usługi, za którą otrzymywana jest premia, powinno być udokumentowane fakturą VAT. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Wystawiona faktura powinna zawierać elementy określone w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Reasumując należy uznać, że ww. zachowanie Wnioskodawcy jest, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, świadczeniem usług i skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury VAT.

Stwierdzić również należy, że powołany we wniosku wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 96/06 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06, są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach osądzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje
III SA/Wa 4080/06, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00