Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. PDII415/1/13/06, Urząd Skarbowy w Legnicy, sygn. PDII415/1/13/06
Czy wypłacany pracownikom ekwiwalent pieniężny w zamian za ubiór reprezentacyjny podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2006 r. (data wpływu 03.02.2006 r.), uzupełniony dnia 24.02.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia, czy wypłacany pracownikom ekwiwalent pieniężny w zamian za ubiór reprezentacyjny podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 03.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 14.02.2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, tj. do przedstawienia wyczerpująco stanu faktycznego oraz do wskazania numeru identyfikacji podatkowej. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z dnia 21.02.2006 r. (data wpływu 24.02.2006 r.).Jak stanowi przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z treści pisma wynika, że zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Chojnowa kierownikowi i zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należy się ekwiwalent za ubiór reprezentacyjny. W zarządzeniu tym odzież przydzielona wspomnianym osobom zakwalifikowana została jako odzież robocza, z zaznaczeniem, że jest to ubiór reprezentacyjny z uwagi na fakt, że ubiór ten nie ma stricte charakteru roboczego. Z treści pisma wynika ponadto, że nie nałożono na wymienionych pracowników obowiązku używania tej odzieży, np. w zakresie wykonywanych czynności, chociaż noszenie jej traktowane jest jako polecenie służbowe. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wyrażono opinię, że wartość wypłacanego pracownikom ekwiwalentu pieniężnego za wspomniany ubiór zwolniona jest z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy zważył, co następuje. Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są - w myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Ogólnie można zatem wskazać, iż przychodami ze stosunku pracy lub stosunków pokrewnych są te wszystkie świadczenia, które pracownik otrzymuje ze środków pracodawcy w związku z pozostawaniem w stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór. Z treści powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego, ale jedynie w sytuacji, gdy pracownik obowiązany jest do używania takiego ubioru. Pracodawca może podjąć decyzję o używaniu przez pracownika stosownej odzieży służbowej - reprezentacyjnej, ale odzież taka musi spełniać określone wymogi. Ubiór służbowy musi utracić charakter odzieży osobistej, na przykład z uwagi na opatrzenie jej cechami charakterystycznymi dla firmy. Natomiast noszenie tego ubioru związane jest tylko z wykonywaną pracą. Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że wartość ekwiwalentu pieniężnego wypłacanego kierownikowi i zastępcy kierownika USC za ubiór reprezentacyjny stanowi przychód tych pracowników ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca nie nałożył bowiem na wspomnianych pracowników obowiązku używania ubioru służbowego, a zatem nie jest spełniony warunek wynikający z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2006 r. jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku, bowiem we wniosku nie wskazano daty zaistnienia zdarzenia.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia - stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right