Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.07.2006, sygn. PV-440/IP/ /06, Urząd Skarbowy w Koninie, sygn. PV-440/IP/ /06

Czy za powyższe wydatki poniesione na remont budynku udokumentowane fakturami VAT ............ Sp. z o.o. w .............. może odliczyć VAT ( z całego obiektu ) w całości."

Pytanie podatnika

PV-440/IP/ / /2006 P O S T A N O W I E N I ENa podstawie:- art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w ............udziela dla .................................. Sp. z o.o. w ........., ul. ................, NIP ............... interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku z dnia .............. r. oceniając stanowisko w zakresie odliczenia w całości podatku VAT przy realizacji remontu budynku administracyjno-usługowego jako nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E .............................. Sp. z o.o. z siedzibą w ............... wnioskiem z dnia ................. r., uzupełnionym pismem z dnia .............r. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ........... o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawiając w nim następujący stan faktyczny: ................................. Sp. z o.o. w ............. planuje w 2006r. realizację zadania obejmującego rewitalizację i rozbudowę zespołu administracyjno-usługowego przy ul. ............ w ............ Budynek stanowi własność Spółki. Po zakończeniu zadania w przeważającej części obiektu mieścić się będą lokale handlowo-usługowe na wynajem a pozostała część przeznaczona zostanie na działalność statutową ............ Sp. z o.o. w ............... W uzupełnieniu do złożonego wniosku podatnik wyjaśnił, że przedmiotem działalności Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Wobec czego ................................... Sp. z o.o. pyta: "Czy za powyższe wydatki poniesione na remont budynku udokumentowane fakturami VAT .............. Sp. z o.o. w ......... może odliczyć VAT ( z całego obiektu ) w całości." Zdaniem podatnika "powyższe wydatki poniesione na w/w zadanie podlegają odliczeniu w całości" Podatnik oświadczył, że w związku z przedstawionym stanem faktycznym w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Odnosząc się do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w ............ informuje: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny. Jak wynika z uzupełnienia do złożonego wniosku, przedmiotem działalności podatnika jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Zatem podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z opodatkowania. Przysługuje mu zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych. Na podstawie art. 90 ust. 1 w/w ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ust. 2 tego artykułu - jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy - proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2 - 8 przekroczyła 98%, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. W myśl art. 91 ust. 1 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 - 9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 - 6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. Na podstawie art. 91 ust. 2 w/w ustawy - w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego uzytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do srodków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość poczatkowa nie przekracza 15.000,- zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciagu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości- w ciagu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytku. Roczna korekta w przypadku, o którm mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchoności jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy icj nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku srodków trwałychoraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartosc począkowa nie przekracza 15.000,- zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. Szczegółowe zasady korekty kwoty podatku odliczonego regulują przepisy art. 91 ust. 2-10 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W zwiazku z powyższym, stanowisko podatnika wykonującego jednocześnie czynności podleegające opodatkowaniu jak i zwolnione od podatku, w zakresie odliczenia w całości podatku VAT przy wydatkach poniesionych na realizację opisanego wyżej zadania jest nieprawidłowe. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Jest zatem aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub faktycznego sprawy. Naczelnik Urzędu Skarbowego nie informuje o zmianie stanu prawnego. Do czasu zmiany lub uchylenia przedmiotowa interpretacja jest wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej, nie jest natomiast wiążąca dla podatnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00