Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.03.2006, sygn. DP/PD/423-0166/2/05/AK, Pomorski Urząd Skarbowy, sygn. DP/PD/423-0166/2/05/AK

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy otrzymanie od kontrahenta zaliczki na poczet należności z tytułu zbycia w przyszłości praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii podlega wyłączeniu z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), w sprawie opodatkowania zaliczek otrzymanych na poczet zbycia praw majątkowych inkorporowanych w świadectwach pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii w odnawialnych źródłach

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W przedmiocie działalności Podatnika znajduje się m.in. dystrybucja energii elektrycznej oraz wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach.

Zmiana ustawy z dnia 10.04.1997r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003r. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.), która weszła w życie 1 października 2005r. zmodyfikowała nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii. Ustawa wprowadziła nowy system dokumentowania pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych i jako dowód potwierdzający pochodzenie energii z takiego źródła wprowadziła szczególnego rodzaju dokumenty zwane świadectwami pochodzenia. Dla wytwórcy tego rodzaju energii oznacza to rozdzielenie przychodów ze sprzedaży energii wytworzonej w odnawialnych źródłach na przychody ze sprzedaży energii elektrycznej oraz przychody ze sprzedaży praw majątkowych inkorporowanych w świadectwach pochodzenia. Cena energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach odpowiada więc cenie energii wytworzonej w źródłach konwencjonalnych. Odrębnie natomiast odbywa się obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w źródłach odnawialnych. Obrót tymi prawami odbywa się na specjalnie w tym celu utworzonej giełdzie towarowej, gdzie poprzez zakup odpowiedniej ilości praw majątkowych inkorporowanych w świadectwach pochodzenia i następnie przedstawienie ich do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki przedsiębiorstwa energetyczne realizują nałożony przepisami obowiązek zapewnienia odpowiedniego udziału energii wytworzonej w źródłach odnawialnych w całości obrotu energią elektryczną. Zgodnie z art. 9a Prawa energetycznego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązane każdego roku uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki określoną przepisami ilość świadectw pochodzenia albo uiścić opłatę zastępczą. W przypadku, jeśli przedsiębiorstwo energetyczne nie przedstawi do umorzenia świadectw pochodzenia w odpowiedniej ilości (wyliczonej jako określony procent z ilości energii elektrycznej dostarczonej odbiorcom w danym roku kalendarzowym) musi uiścić opłatę zastępczą z tego tytułu. Nieprzedłożenie odpowiedniej ilości świadectw pochodzenia do umorzenia w danym roku kalendarzowym (ewentualnie nieuiszczenie w to miejsce opłaty zastępczej) każdorazowo do 31 marca roku następnego, naraża przedsiębiorstwo energetyczne na konieczność zapłacenia kary, do której nakładania uprawniony jest Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00