Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.06.2006, sygn. 1427/ZO/443-3/06, Urząd Skarbowy w Sierpcu, sygn. 1427/ZO/443-3/06
Czy deklaracje podatkowe PIT-5, PIT-5L, VAT-7, PIT-4, NIP-1, NIP-2 może podpisywać za podatnika pełnomocnik?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie:- art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu potwierdza Pana stanowisko zawarte we wniosku z dnia 25.05.2006r. w sprawie podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocnika.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 25.05.2006r. zwrócił się Pan z pytaniem, czy deklaracje podatkowe PIT-5, PIT-5L, VAT-7, PIT-4, NIP-1, NIP-2 może podpisywać pełnomocnik za podatnika? Jeżeli nie może podpisywać, to prosi Pan o wskazania, jakie konkretnie przepisy prawa podatkowego (materialnego i procedury) zabraniają podpisywania deklaracji przez pełnomocników lub nakazują podpisywanie wyłącznie przez podatników.Zdaniem Pana pełnomocnik może podpisywać wszystkie deklaracje podatkowe w imieniu swojego klienta pod warunkiem, że prawo podpisywania deklaracji będzie wynikało z udzielonego mu pełnomocnictwa. Udzielając jako podatnik pełnomocnictwa doradcy podatkowemu przekazał Pan mu zarówno wolę podpisywania deklaracji podatkowych wynikającą z dyspozycji zawartej w pełnomocnictwie, jak również wiedzę w zakresie niezbędnym do wypełnienia deklaracji, wynikającą z faktu przekazania całej dokumentacji podatkowej. Pana zadaniem, żaden przepis prawa podatkowego ani procedury nie zobowiązuje podatnika do osobistego podpisywania deklaracji podatkowych.Żaden przepis prawa podatkowego nie mówi wprost, że podatnik musi podpisać osobiście deklarację, i że w pojęciu złożenie deklaracji mieści się również jej osobiste podpisanie przez podatnika. Samo złożenie deklaracji jest przecież czynnością czysto techniczną. Uwiarygodnienie zgodności zawartych w deklaracji danych liczbowych z osobą podatnika, może dokonać inna osoba posiadająca wiedzę na ten temat. Nie ma chyba bardziej kompetentnej osoby niż doradca podatkowy, który sporządził tę deklarację na podstawie dokumentów źródłowych. Prezentowane przez niektóre urzędy skarbowe stanowisko, jakoby treść rubryk deklaracji podatkowych należało traktować jako lex specjalis w stosunku do art. 136 i 137 Ordynacji podatkowej stanowi niedopuszczalną, rozszerzającą interpretację. Z całą pewnością nie taka była intencja ustawodawcy w tej materii, co wynika choćby z faktu, iż na różnych deklaracjach podatkowych (np. NIP-1, VAT-7, PIT-5, PIT-4, CIT) znajdują się różne określenia (podpis podatnika, podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika itp.). Przepisy materialnego prawa podatkowego zawierają delegację dla Ministra Finansów do określenia wzorów deklaracji. Załącznik do rozporządzenia w formie druku urzędowego nie może jednak naruszać postanowień przepisów rangi ustawy, tj. art. 136 i 137 Ordynacji podatkowej i ograniczać zakresu podmiotowego tych norm prawnych. Stawianie tezy przeciwnej jest nieuprawnione ponieważ jej udowodnienie wymagałoby zburzenia dotychczasowej hierarchii norm prawnych oraz przyjętych reguł wykładni prawa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right