Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.12.2004, sygn. US.XIII-415/35/04, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.XIII-415/35/04
Czy zgodne z prawem jest sumowanie do opodatkowania wynagrodzenia osoby fizycznej z tytułu umowy o pracę i z tytułu pełnienia funcji nieetatowego członka KolegiumCzy od listopada zakład pracy powinien pobierać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 30 % w przypadku, gdy suma dochodów z w/w tytułów osiągnięta przez osobę fizyczną od początku roku wyniosła w październiku 37.080 zł
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z póź. zm.) w związku z pismem z dnia 17 listopada 2004 roku, uzupełnione pismem z dnia 26 listopada 2004 roku (data wpływu 30 listopada 2004 roku) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach wyjaśnia co następuje: W piśmie z dnia 17 listopada 2004 roku, Samorządowe Kolegium Odwoławcze zgłosiło się do organu podatkowego z następującymi zapytaniami:1. Czy zgodne z prawem jest sumowanie do opodatkowania wynagrodzenia osoby fizycznej z tytułu umowy o pracą i z tytułu pełnienia funkcji nieetatowego członka Kolegium,2. Czy od listopada zakład pracy powinien pobierać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 30 % w przypadku, gdy suma dochodów z wyżej wymienionych tytułów osiągnięta przez osobę fizyczną od początku roku wyniosła w październiku 37.080 tys. zł. Strona sformułowała też własne stanowisko, stwierdzając iż zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z póź. zm.) w/w przychody są przychodem ze stosunku służbowego i w związku z tym zakład pracy w myśl art. 31 tej ustawy powinien obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osoby, która otrzymuje wynagrodzenie z wyżej określonych tytułów. Zdaniem strony istotnym jest, iż wynagrodzenie za pracę, jak również wynagrodzenie ryczałtowe z tytułu pełnienia funkcji nieetatowego członka Kolegium pracownik otrzymuje ze środków pracodawcy, to jest Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Ustosunkowując się do przedmiotowego pisma Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach wyjaśnia: Ad. 1. Pozaetatowi członkowie Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zgodnie z art. 7, ust. 7 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych (j.t. z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 856 z póź. zm.) są powoływani przez Prezesa Rady Ministrów, na wniosek prezesa kolegium, zgłoszony po uzyskaniu opinii zgromadzenia ogólnego kolegium, przyjętej w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, zasadne jest zakwalifikowanie wynagrodzeń otrzymywanych przez pozaetatowych członków Kolegiów Odwoławczych do przychodów określonych w art. 13 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Z brzmienia § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 01 lipca 2002 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium (Dz. U. Z dnia 18 lipca 2002 r.) wynika, iż wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium, w zależności od przyjętej organizacji pracy i liczby posiedzeń w danym miesiącu określa prezes właściwego kolegium, przy czym miesięczna wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium nie może przekroczyć 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Wynagrodzenia za udział w posiedzeniach otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium podlegają opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego na zasadach określonych w art. 41. ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako płatnik obowiązany jest od należności wypłaconych z w/w tytułu pobrać każdorazowo zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (102,25 zł miesięcznie, nie więcej niż za rok podatkowy 1.227 zł), oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy. Zaliczkę od dochodów wyliczoną w powyższy sposób zgodnie z art. 41 ust. 1a ustawy zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust.1 pkt 2 ustawy, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody z tytułu określonego w art. 13 pkt 5 uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć kwoty 1.840,77 zł. Należy dodać, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. W świetle powyższego kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacane przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze osobom pełniącym funkcję nieetatowego członka Kolegium, którzy wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile kwota zwrotu z w/w tytułu nie przekroczy na rzecz danej osoby miesięcznie 2.280 zł. Analiza aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2) prowadzi do wniosku, iż ustawodawca rozgraniczył jako odrębne źródła przychodów przychody z tytułu umowy o pracę (stosunek pracy, stosunek służbowy, itp.) i przychody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji pozaetatowego członka Kolegium (działalność wykonywana osobiście). Nie ma przy tym znaczenia z jakich środków następuje finansowanie wynagrodzeń z w/w tytułów, tj. czy w ramach środków własnych podmiotu wypłacającego, czy pozyskanych np. z zewnątrz. Powyższe oznacza, iż w trakcie roku podatkowego Samorządowe Kolegium odwoławcze jako płatnik nie może sumować dochodów z w/w źródeł dla ustalenia podstawy opodatkowania i wyliczenia miesięcznej zaliczki na podatek, bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują w tym względzie inny tryb postępowania płatnika w odniesieniu do wynagrodzeń ze stosunku pracy, stosunku służbowego itp. oraz wynagrodzeń pozaetatowego członka Kolegium. Ad. 2. Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Za pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 12 ust. 4) uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Podstawą obliczenia przez zakład pracy zaliczki za dany miesiąc jest dochód, który pracownik uzyskał w tym miesiącu. Dochodem będą uzyskane w ciągu miesiąca przychody ze stosunku pracy i zrównane (art.12 w/w ustawy) oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone przez płatnika po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym oraz potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Zaliczki pobierane przez zakład pracy za miesiące od stycznia do grudnia (art. 32 w/w ustawy) wynoszą:a) 19 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu - za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę (37.024 zł) stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, b) 30% dochodu uzyskanego w danym miesiącu - za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, c) 40% dochodu uzyskanego w danym miesiącu - za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę (74.048 zł) stanowiącą górną granicę drugiego przedziału skali podatkowej. Zaliczkę miesięczną zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w tym miesiącu przez zakład pracy. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż obliczanie i pobieranie przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy z uwzględnieniem przedziału skali podatkowej będzie dotyczyło (zgodnie z cytowanym wyżej art. 31 ustawy o podatku dochodowym) przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Tak więc Samorządowe Kolegium Odwoławcze winno uwzględnić skalę podatkową przy obliczaniu i pobieraniu zaliczek na podatek dochodowy od pracownika tylko z tytułu umowy o pracę. Natomiast zaliczki na podatek dochodowy od pracownika z tytułu działalności wykonywanej osobiście (pełnienie funkcji pozaetatowego członka Kolegium) płatnik jest zobowiązany obliczyć i pobierać tylko w wysokości 19% należności zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, niezależnie od wysokości podstawy opodatkowania. Ponadto tutejszy organ podatkowy nadmienia, iż: Podatnikowi będącemu jednocześnie osobą otrzymującą wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji nieetatowego członka Kolegium oraz pracownikiem tego Kolegium przysługują koszty uzyskania przychodów dwukrotnie, to jest:I. Zgodnie z art. 22 ust. 2 koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy:a) podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - wynoszą 102,25 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł, b) podatnik uzyskuje przychody równoczesne od więcej niż jednego zakładu pracy - nie mogą przekroczyć łącznie 1840,77 zł za rok podatkowy, c) miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - wynoszą 127.82 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1.533,84 zł, d) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - nie mogą przekroczyć łącznie 2.300,94 zł za rok podatkowy.II. Koszty uzyskania przychodów z tytułu określonego w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 w/w ustawy przyjmuje się w wysokości określonej w art. 22 ust 2 pkt 1 cyt. ustawy, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody z tytułu określonego w art. 13 pkt 5 uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć kwoty 1.840,77 zł. Kolegium winno sporządzić imienną informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B wraz z załącznikiem PIT-R o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, i w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym a następnie obowiązane jest przesłać sporządzoną informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right