Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.08.2004, sygn. PP/443-62/04/KM, Urząd Skarbowy w Legnicy, sygn. PP/443-62/04/KM

W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, czy stosuje prawidłowe stawki podatku od towarów i usług z tyt. świadczonych usług pośrednictwa w zakresie:- turystyki krajowej, turystyki zagranicznej - PKWiU 63.30.12 oraz sprzedaży biletów w międzynarodowym i krajowym transporcie osób PKWiU 60.23.12 w wysokości 22%,- sprzedaży biletów lotniczych krajowych PKWiU 62.10.10 w wysokości 7 %,- sprzedaży biletów lotniczych zagranicznych PKWiU 62.10.10 w wysokości 0 %,- sprzedaży polis ubezpieczeniowych PKWiU 66.03.10 - usługi zwolnione od podatku,- sprzedaży wiz turystycznych PKWiU 63.30.00 w wysokości 22%,- sprzedaży biletów promowych zagranicznych PKWiU 61.10.11 w wysokości 0%,- sprzedaży kolonii krajowych PKWiU 55.23.11 i kolonii zagranicznych PKWiU 55.23.11 w wysokości 7%,-sprzedaży kart EURO 26 /wydawane przez Stowarzyszenie Kart Młodzieżowych i przeznaczone dla młodzieży do lat 26/ - usługi zwolnione od podatku.

Pytanie podatnika

Podstawowa zmiana wprowadzona nową ustawą o podatku od towarów i usług z dniem 01.05.2004 r. w zakresie świadczenia usług turystki dotyczy sposobu określania podstawy opodatkowania.Przy świadczeniu usług turystycznych należy rozumieć agenta turystycznego działającego wyłącznie w charakterze pośrednika, tj. takiego, który czynności wykonuje we własnym imieniu, /choć niekoniecznie na własny rachunek/, w zamian za wynagrodzenie /prowizję lub opłatę/ z tytułu pełnienia funkcji pośrednika, od działalności agenta turystycznego, objętego szczególną procedurą, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, który w świetle tego uregulowania, działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz wykorzystuje do świadczenia tych usług towary i usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W przypadku tego pierwszego agenta podstawa opodatkowania została uregulowana w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy w brzmieniu "Podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi dla: prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, zatem w odniesieniu do takich czynności nie ma zastosowania szczególna procedura opodatkowania marży.Natomiast odpowiednio dla tego drugiego agenta podstawa opodatkowania została uregulowana w art. 119 ust. 1 ustawy, który stanowi: "Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5" - tj. wykonywania usług we własnym zakresie /na własnym majątku/, zwane dalej "usługami własnymi".W ust. 2 tego artykułu zdefiniowano pojęcie marży podlegającej opodatkowaniu, przez którą rozumie się, różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Wyliczenie to jest przykładowe, co oznacza, że podatnik świadczący usługi turystki może zakupić dla bezpośrednich korzyści turysty również innego rodzaju usługi.Powyższą normę prawną stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku, gdy podatnik:1)ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;2)działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;3)przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,4)prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.Podkreślić należy, że podatnikom rozliczającym się procedurą szczególną opodatkowania marży, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.Z kolei w myśl §3 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U.97 poz. 970/ w przypadku świadczenia usług turystycznych opodatkowaniu według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00