Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.09.2004, sygn. POIV-443/108/04, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/108/04
Dostawa nieruchomości gruntowych oraz budynków i budowli trwale z gruntem związanych oraz zbycie prawa użytkowania gruntów dokonywana przez organy samorządu terytorialnego.
W odpowiedzi na pismo z dnia 14.06.2004 r. znaku GiGN.7224-1L/340/2004 w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuję:I. Dostawa nieruchomości gruntowych oraz budynków lub budowli trwale z gruntem związanych.Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy ze zwolnienia w PTU korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem w sytuacji sprzedaży gruntu związanego z lokalem, ma zastosowanie stawka podatku VAT właściwa dla sprzedaży tego lokalu. Natomiast sprzedaż gruntu bez naniesień podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% za wyjątkiem sytuacji, gdy przedmiotem dostawy jest teren niezabudowany inny niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę - zwolniony od VAT. II.Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów. Zgodnie z § 5 ust. 7 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są opodatkowane stawką 7%.W myśl § 8 ust. 1 pkt 4 i pkt 12 w/w rozporządzenia zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu przeznaczonego na cele rolnicze oraz w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Biorąc powyższe pod uwagę zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów (bez naniesień) podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, za wyjątkiem zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze - zwolnionego od VAT. Natomiast zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla budynków i budowli, z wyjątkiem zwolnienia od podatku w przypadku, gdy dostawa tych budynków lub budowli jest opodatkowana stawką 0%. W myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.Przepis ten ma zastosowanie w sytuacji dostawy nieruchomości oraz zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów.III. W myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Pod pojęciem, władzy publicznej należy rozumieć organy państwowe jak i organy samorządu terytorialnego oraz organy wszystkich trzech władz - ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Natomiast do " urzędów obsługujących te organy" należy zaliczyć wszelkie jednostki organizacyjne, zajmujące się tymi zadaniami. Będą to na pewno urzędy administracji rządowej oraz jednostek samorządów terytorialnych w tym powiatowej administracji zespolonej. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany bardzo ściśle. Wyłącznie to ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (podmiotowe kryterium wyłączenia),odnosi się ono jedynie do tych czynności podmiotów podlegających wyłączeniu, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane( przedmiotowe kryterium wyłączenia).Tak więc w sytuacji, gdy zadania w zakresie gospodarki nieruchomościami wykonywane są na podstawie przepisów prawa z nakładających na Stronę ich realizację, czynności te nie będą objęte podatkiem od towarów i usług. Organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right