Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.12.2004, sygn. PI/005-106/05/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-106/05/CIP
Podatnik zwraca się z następującymi pytaniami: 1. Czy na podstawie § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć, iż transport w relacji kraj trzeci - RP podlega ustawie i znajdują wobec niego zastosowanie zapisy art.83, w szczególności warunki określone w ust. 5 pkt 2 jako konieczne dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0 % dla towarów importowanych do Polski. Podatnik powołując się na art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stwierdza, że rozporządzenie nie może zmieniać tak dalece sytuacji podatnika świadczącego usługi transportu zagranicznego oraz związane z tym usługi spedycyjne, a zatem należy przyjąć iż usługa transportu morskiego i związana z nią usługa spedycyjna świadczone są poza granicami kraju i jako takie nie podlegają ustawie. 2. Czy definicja importu towarów z art. 2 ust. 7 ustawy nakazuje rozumieć przez to każde fizyczne przemieszczenie towarów z kraju trzeciego do Polski, a więc również: - towary obejmowane na przejściu granicznym procedurą tranzytu, - towary, które będą objęte zawieszającą procedurą składu celnego, - towary, które będą składowane czasowo na terytorium RP, a potem zostaną powrotnie wywiezione (nie uzyskując statusu towaru wspólnotowego) do innego kraju trzeciego. Podatnik stwierdza, że w przypadku odmiennego stanowiska Organu od przedstawionego wyżej, spedytor (przewoźnik) będzie zmuszony do naliczenia 22 % stawki podatku w przypadkach, gdy towary importowane obejmowane będą w urzędzie celnym granicznym procedurą tranzytu i dopuszczane do obrotu w urzędzie celnym wewnętrznym.Zdaniem Podatnika, całkowita niemożliwość zastosowania 0 % wystąpi w przypadku importu za pośrednictwem składów celnych, gdzie zdarza się, iż towary pozostają po kilka lat i wyprowadzane są nawet w kilkudziesięciu partiach. Finalny dowód wliczenia całości transportu do podstawy opodatkowania będzie stanowił sumę wszystkich dokumentów wyprowadzających towar ze składu i może pojawić się z bardzo dużym opóźnieniem, ale i to pod warunkiem, że całość wyprowadzonego towaru zostanie objęta procedurą dopuszczenia do wolnego obrotu.Według Podatnika, dostawy towarów realizowane dla podmiotów zagranicznych i krajowych w relacji kraj trzeci - czasowe składowanie na terytorium RP - kraj trzeci, będą musiały być obciążone 22 % stawką z uwagi na fakt, że żadnego potwierdzenia wliczenia transportu zagranicznego być nie może. W takich sytuacjach towar jest powrotnie wywożony bez zmiany swego statusu celnego i brak będzie dokumentów potwierdzających wliczenie kosztów transportu zagranicznego do podstawy opodatkowania.Podatnik nadmienia, że w przypadku uznania, iż miejscem świadczenia usług międzynarodowego transportu morskiego (w imporcie) jest terytorium kraju, obowiązek posiadania dokumentu o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 dotyczy wyłącznie sytuacji gdy towar dopuszczony jest do obrotu na terytorium kraju. W każdym innym przypadku, jak wskazany wyżej, usługodawca zachowuje prawo do zastosowania stawki 0 % bez posiadania potwierdzenia ujęcia frachtu morskiego w podstawie opodatkowania VAT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right