Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 maja 2010 r., sygn. KIO/UZP 864/10
1) Warunki udziału w postępowaniu muszą być określone w sposób obiektywny i neutralny. Dlatego opis sposobu dokonywania oceny spełnia warunku doświadczenia nie może być budowany w oparciu o potencjał techniczny i technologiczny wybranych wykonawców działających na rynku. Warunki udziału w postępowaniu muszą zapewniać zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
2) Opis warunków udziału w postępowaniu powinien zapewniać wybór wykonawcy, który daje rękojmię należytego wykonania przedmiotu zamówienia. Opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków powinien odnosić się do rodzaju przedmiotu zamówienia oraz być proporcjonalny, tj. umożliwiający i zarazem zapewniający osiągnięcie tego celu, czyli adekwatny.
3) W przypadku dopuszczenia rozwiązań równoważnych, konieczne jest podanie przez zamawiającego w specyfikacji wymogów, parametrów, odnoszących się do dopuszczalnego zakresu równoważności ofert. Precyzyjne określenie parametrów równoważności pozwoli zamawiającemu na możliwość rzetelnej oceny i porównania złożonych ofert.
Skład orzekający
Przewodniczący: Jolanta Markowska.
Członkowie: Honorata Łopianowska, Lubomira Matczuk-Mazuś.
Krajowa Izba Odwoławcza po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2010 r. w Warszawie odwołań skierowanych w drodze zarządzenia Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2010 r. do łącznego rozpoznania, wniesionych:
A. w dniu 11 maja 2010 r. przez S. a.s., P., T., Republika Czeska,
B. w dniu 11 maja 2010 r. przez T. sp. z o.o., ul. Z., P.,
C. w dniu 11 maja 2010 r. przez V. Niejawna Spółka Akcyjna M., P. Federacja Rosyjska, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Metro Warszawskie Sp. z o.o. ul. Wilczy Dół 5, 02-798 Warszawa, orzeka:
1. A. oddala odwołanie,
B. uwzględnia odwołanie i nakazuje zmianę treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, poprzez wskazanie w treści siwz, iż zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne do systemu SOP-3 w części dotyczącej urządzeń pojazdowych oraz szczegółowe i wyczerpujące określenie pełnych wymagań dotyczących funkcjonalności systemu automatycznego prowadzenia pociągów tj. w sposób pozwalający wykonawcom na precyzyjną ocenę możliwości zaoferowania takiego rozwiązania,