Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1549/09

1) Art. 187 ust. 4 pkt 6 ustawy Pzp obliguje Izbę do odrzucenia odwołania w sytuacji, gdy odwołanie wniesione przez wykonawcę wnoszącego protest lub wezwanego zgodnie z art. 181 ust. 3 ustawy Pzp dotyczy czynności, które zamawiający dokonał zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem protestu. W przypadku wniesienia odwołania, jak stanowi art. 182 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, protest jest ostatecznie rozstrzygnięty - z dniem wydania postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze albo wyroku Izby.

2) Interes prawny wykonawcy, to jego własny interes sprowadzający się do uzyskania zamówienia i osiągnięcia korzyści w wyniku realizacji zawartej umowy. Izba nie podziela poglądu, że wykonawca reprezentujący swój interes prawny, w sytuacji gdy nie ma szans na uzyskanie zamówienia, może dążyć do unieważnienia postępowania, wskazując że oferta konkurenta jest wadliwa, a samo postępowania obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Pojęcie to obejmuje sferę uprawnień wykonawcy, która prowadzi do uzyskania zamówienia publicznego w danym toczącym się postępowaniu, a nie w postępowaniu hipotetycznym, przyszłym, wszczętym ewentualnie na nowo po unieważnieniu postępowania.

3) Ponowna ocena ofert dokonana przez zamawiającego w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia protestu, jakim jest wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, nie powoduje przywrócenia terminu na ewentualne zaniechanie zamawiającego (w zakresie odrzucenia oferty przystępującego), o którym odwołujący powziął lub mógł powziąć wiadomość już po pierwszym wyborze oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca po to podniósł do rangi zasady - koncentrację wnoszenia i rozpatrywania środków ochrony prawnej, aby od razu (po pierwszym wyborze) kwestionowane były wszelkie możliwe do ustalenia usterki ofert, a wszystkie zarzuty rozpatrywane w jednym terminie. Reklamacyjny charakter postępowania protestacyjnego, zapewnia zainteresowanemu wykonawcy możliwość wykazywania uchybień zamawiającego i wad ofert, złożonych w danym postępowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00