Opinia rzecznika generalnego Geelhoed przedstawiona w dniu 16 lutego 2006 r. - WWF Italia i in. przeciwko Regione Lombardia. - Sprawa C-60/05., sygn. C-60/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
L.A. GEELHOEDA
przedstawiona w dniu 16 lutego 2006 r.(1)
Sprawa C‑60/05
WWF Italia
Gruppo Ornitologico Lombardo (GOL)
Lega abolizione della caccia (LAC)
Lega antivivisezionista (LAV)
przeciwko
Regione Lombardia
popieranemu przez
Associazione migratoristi italiani
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale amministrativo regionale per la Lombardia (Włochy)]
Ochrona dzikiego ptactwa - Gatunki chronione - zięba i jer
I - Wprowadzenie
1. Pytania, z którymi zwrócił się Tribunale amministrativo regionale per la Lombardia (Włochy), dotyczą art. 9 dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(2) (zwanej dalej „dyrektywą”). Sąd krajowy rozważa, pod jakimi warunkami regiony mogą stosować przyznane państwom członkowskim prawo do odstępstwa, oparte na art. 9 ust. 1 lit. c) dyrektywy.
II - Przepisy znajdujące zastosowanie w sprawie
A - Dyrektywa 79/409
2. Podstawą przyjęcia dyrektywy było zmniejszanie się na europejskim terytorium państw członkowskich liczebności niektórych gatunków ptactwa, do których ma zastosowanie traktat WE, co „stanowi poważne zagrożenie dla ochrony środowiska naturalnego, w szczególności dla jego równowagi biologicznej” (motyw drugi). Skuteczna ochrona ptactwa uważana jest za „zwykle transgraniczny problem dotyczący środowiska, który wymaga wspólnej odpowiedzialności” (motyw trzeci). Ochrona ta ma na celu „długoterminowe gospodarowanie i ochronę zasobów naturalnych będących integralną częścią dziedzictwa narodów Europy” oraz „dostosowanie naturalnej równowagi między gatunkami na tyle, na ile jest to racjonalnie możliwe” (motyw ósmy).
3. Dla zapewnienia skutecznej ochrony dyrektywa przewiduje trzy rodzaje przepisów. Po pierwsze, ustanawia ona ogólny zakaz zabijania, chwytania, płoszenia, przetrzymywania i sprzedaży ptactwa, jak również niszczenia, uszkadzania lub usuwania ich gniazd i ich jaj (art. 5 i art. 6 ust. 1). Po drugie, przewiduje ona w odniesieniu do gatunków wymienionych w załącznikach odstępstwa od powołanych wyżej ogólnych zakazów. Wynika z tego, że w odniesieniu do gatunków wymienionych w załączniku III dozwolona jest sprzedaż, a w odniesieniu do gatunków wymienionych w załączniku II - również polowanie, o ile zostaną określone i będą przestrzegane warunki i ograniczenia w tym zakresie (art. 6 ust. 2-4 i art. 7). Oznacza to, że ogólne przepisy zawierające zakazy mają zastosowanie do gatunków ptaków niewymienionych w załącznikach albo do sytuacji, gdy warunki i ograniczenia przewidziane w powołanych wyżej przepisach nie są respektowane. Po trzecie, zgodnie z art. 9 dyrektywy państwa członkowskie mogą odstąpić od wspomnianych ogólnych zakazów oraz od przepisów dotyczących w szczególności sprzedaży i polowania.