Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawiona w dniu 4 maja 2006 r. - Stichting Zuid-Hollandse Milieufederatie przeciwko Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. - Sprawa C-138/05., sygn. C-138/05

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELIZABETH SHARPSTON

przedstawiona w dniu 4 maja 2006 r.(1)

Sprawa C‑138/05

Stichting Zuid-Hollandse Milieufederatie

przeciwko

Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit






1.        W niniejszej sprawie College van Beroep voor het bedrijfsleven (Niderlandy) (niderlandzki sąd administracyjny właściwy w dziedzinie przemysłu i handlu) zwrócił się do Trybunału o dokonanie wykładni art. 8 dyrektywy 91/414 dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (zwanej dalej „dyrektywą o środkach ochrony roślin” lub „dyrektywą”)(2).

2.        Artykuł ten określa przepisy przejściowe przy wdrażaniu dyrektywy.

        Istota sprawy przedstawia się w następujący sposób. Dyrektywa o środkach ochrony roślin nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia procedur wydawania zezwoleń na środki ochrony roślin() zgodnie z tą dyrektywą. Przewiduje ona również stosowanie krajowych systemów wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków do obrotu w okresie przejściowym w oczekiwaniu na ocenę na szczeblu Wspólnoty danych substancji czynnych. W trakcie tego okresu przejściowego Niderlandy trzykrotnie znowelizowały przepisy krajowe regulujące kwestie środków ochrony roślin [(Bestrijdingsmiddelenwet z 1962 r. (ustawa o pestycydach; zwana dalej „Bmw”)]: i) początkowo, zanim wprowadzono ocenę wspólnotową, ustawodawca przewidywał wydawanie zezwoleń na dopuszczenie takich produktów do obrotu na podstawie tych samych kryteriów, jakie miałyby być stosowane przy ocenie wspólnotowej; ii) następnie, z uwagi na to, że pierwsza metoda doprowadziła do spadku liczby dopuszczonych produktów na rynek, przewidziano procedurę udzielania zezwoleń na dopuszczenie do obrotu „produktów niezbędnych dla rolnictwa” po przedłożeniu pełnej dokumentacji; iii) ostatnio, poprzez dodanie art. 16aa do Bmw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00