Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 października 2006 r. - G. Pohl-Boskamp GmbH & Co. KG przeciwko Gemeinsamer Bundesausschuss. - Sprawa C-317/05., sygn. C-317/05

Sprawa C‑317/05

G. Pohl-Boskamp GmbH & Co. KG

przeciwko

Gemeinsamer Bundesausschuss

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sozialgericht Köln)

Dyrektywa 89/105/EWG - Artykuł 6 pkt 1 i 2 - Wyczerpujący wykaz - Obowiązek uzasadnienia i wskazania środków zaskarżenia decyzji

Streszczenie wyroku

1.        Zbliżanie ustawodawstw - Produkty lecznicze - Dyrektywa 89/105 - Produkty lecznicze przeznaczone do użytku przez człowieka

(dyrektywa Rady 89/105, art. 1 i art. 6 pkt 1 i 2)

2.        Zbliżanie ustawodawstw - Produkty lecznicze - Dyrektywa 89/105 - Produkty lecznicze przeznaczone do użytku przez człowieka

(dyrektywa Rady 89/105, art. 6 pkt 2)

1.        Celem dyrektywy 89/105 dotyczącej przejrzystości środków regulujących ustalanie cen na produkty lecznicze przeznaczone do użytku przez człowieka oraz włączenia ich w zakres krajowego systemu ubezpieczeń zdrowotnych jest - według jej art. 1 - by wszystkie krajowe środki kontroli cen produktów leczniczych przeznaczonych do użytku przez człowieka czy też ograniczające asortyment produktów leczniczych objętych krajowym systemem ubezpieczeń zdrowotnych spełniały wymogi dyrektywy. Realizacja powyższych celów byłaby zagrożona, gdyby państwo członkowskie miało prawo ustanowić dwie procedury ustalania listy produktów leczniczych objętych finansowaniem z krajowego systemu ubezpieczeń zdrowotnych, jedną zgodną z wymogami art. 6 pkt 1 tej dyrektywy, a drugą zwolnioną z tych wymogów i niespełniającą celów określonych w tej dyrektywie.

Wynika stąd, że dyrektywę 89/105 należy interpretować w taki sposób, że stoi ona na przeszkodzie obowiązywaniu przepisów prawa państwa członkowskiego, które wykluczywszy produkty lecznicze wydawane bez recepty z finansowania z państwowego systemu opieki zdrowotnej, upoważniają organ zarządzający tym systemem do wydania uregulowań dopuszczających finansowanie określonych produktów leczniczych mimo tego wykluczenia, nie ustanawiając przy tym procedury zgodnej z art. 6 pkt 1 i pkt 2 tej dyrektywy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00