Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 lutego 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii. - Sprawa C-203/03., sygn. C-203/03

Sprawa C‑203/03

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Republice Austrii

Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Artykuły 249 WE i 307 WE - Artykuły 2 i 3 dyrektywy 76/207/EWG - Równość traktowania kobiet i mężczyzn - Zakaz zatrudniania kobiet przy pracach pod ziemią w sektorze górniczym, jak również przy pracach w warunkach podwyższonego ciśnienia i związanych z nurkowaniem

Opinia rzecznika generalnego F. G. Jacobsa przedstawiona w dniu 8 lipca 2004 r.  I‑0000

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 lutego 2005 r.  I‑0000

Streszczenie wyroku

1.     Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Przedmiot sporu - Określenie w trakcie postępowania poprzedzającego wniesienie skargi - Zmiana zarzutów po wydaniu uzasadnionej opinii z uwagi na zmianę przepisów krajowych - Dopuszczalność

(art. 226 WE)

2.     Polityka społeczna - Pracownicy płci męskiej i pracownicy płci żeńskiej - Dostęp do zatrudnienia i warunki pracy - Równość traktowania - Odstępstwa - Ochrona kobiety - Zakres - Zakaz zatrudniania kobiet w przemyśle górniczym pod ziemią, przy pracach w warunkach podwyższonego ciśnienia atmosferycznego i przy pracach związanych z nurkowaniem - Niedopuszczalność

(dyrektywa Rady 76/207, art. 2 ust. 3)

1.     O ile prawdą jest, że przedmiot skargi wniesionej w trybie art. 226 WE jest ograniczony ramami postępowania poprzedzającego wniesienie skargi przewidzianego przez ten przepis i że w rezultacie uzasadniona opinia Komisji i skarga powinny być oparte na tych samych zarzutach, o tyle wymóg ten nie może posuwać się do żądania, w każdym przypadku, idealnej zgodności między rozstrzygnięciem uzasadnionej opinii a wnioskami skargi, jeśli przedmiot sporu nie został rozszerzony czy zmieniony, lecz - wprost przeciwnie - po prostu ograniczony.

Stąd, skoro zmiany legislacyjne miały miejsce w trakcie postępowania poprzedzającego wniesienie skargi, skarga może dotyczyć przepisów krajowych, które nie są identyczne z przepisami, o których mowa w uzasadnionej opinii. W zakresie, w jakim, wystarczy, aby system ustanowiony przez przepisy kwestionowane w trakcie postępowania poprzedzającego wniesienie skargi był w całości utrzymany przez nowe przepisy przyjęte przez Państwo Członkowskie po przedstawieniu uzasadnionej opinii, które są zaskarżone w ramach skargi, to nie wyklucza się również, że wystarczy, aby nowe przepisy wprowadzały wyjątki w systemie stanowiącym przedmiot uzasadnionej opinii i w ten sposób stawiany zarzut zostałby częściowo odparty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00