Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 2 czerwca 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Irlandii. - Sprawa C-282/02., sygn. C-282/02

Sprawa C‑282/02

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Irlandii

Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Zanieczyszczenie wód - Dyrektywa 76/464/EWG

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 2 czerwca 2005 r.  I‑0000

Streszczenie wyroku

1.     Środowisko naturalne - Zanieczyszczenie wód - Dyrektywa 76/464 - Nieokreślenie terminu transpozycji - Skutek - Obowiązek przestrzegania rozsądnego terminu wykonania przez państwa członkowskie

(dyrektywa Rady 76/464)

2.     Środowisko naturalne - Zanieczyszczenie wód - Dyrektywa 76/464 - Obowiązek ustanowienia szczegółowych programów w celu redukcji zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre substancje niebezpieczne - Zakres - Pojęcie programu

(dyrektywa Rady 76/464, art. 7 oraz załącznik, wykaz II)

3.     Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego - Badanie zasadności przez Trybunał - Sytuacja, jaką należy wziąć pod uwagę - Sytuacja w chwili upływu terminu wyznaczonego w uzasadnionej opinii

(art. 226 WE)

4.     Państwa członkowskie - Zobowiązania - Wykonanie dyrektyw - Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Uzasadnienie oparte na wyznaczeniu celów bardziej ambitnych niż wskazane w dyrektywie - Niedopuszczalność

(art. 226 WE)

1.     O ile odbiegając od zwykłej praktyki, dyrektywa 76/464 w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre substancje niebezpieczne odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty nie wskazuje terminu swej transpozycji, o tyle okoliczność ta nie oznacza, że państwa członkowskie mają swobodę w zakresie podjęcia zmierzających do jej wdrożenia działań w terminach, które same uznałyby za odpowiednie. W istocie dyrektywa, której transpozycja mogłaby pozostawać zawieszona na czas nieokreślony, byłaby pozbawiona sensu i wszelkiej skuteczności. Ponadto cel dyrektywy 76/464, w tym przypadku w postaci eliminacji bądź redukcji zanieczyszczenia wód, wymaga, by została ona transponowana w rozsądnym terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00