Orzeczenie
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 25 października 2005 r. - Crailsheimer Volksbank eG przeciwko Klaus Conrads oraz inni. - Sprawa C-229/04., sygn. C-229/04
Sprawa C‑229/04
Crailsheimer Volksbank eG
przeciwko
Klausowi Conradsowi i in.
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hanseatisches Oberlandesgericht in Bremen)
Ochrona konsumentów - Umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa - Umowa kredytu powiązana z nabyciem nieruchomości dokonanym w drodze akwizycji w domu - Prawo do odstąpienia
Opinia rzecznika generalnego P. Légera przedstawiona w dniu 2 czerwca 2005 r. I‑0000
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 25 października 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Ochrona konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa - Dyrektywa 85/577 - Przesłanki stosowania - Umowa zawarta w sytuacji akwizycji - Interwencja osoby trzeciej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy - Posiadana przez przedsiębiorcę wiedza o zawarciu w tej sytuacji umowy - Dodatkowa przesłanka - Niedopuszczalność
(dyrektywa Rady 85/577, art. 1 i 2)
2. Zbliżanie ustawodawstw - Ochrona konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa - Dyrektywa 85/577 - Umowa kredytu służąca nabyciu nieruchomości - Odstąpienie - Skutki - Obowiązek natychmiastowego zwrotu kredytu wraz z odsetkami - Dopuszczalność
(dyrektywa Rady 85/577, art. 4 i 5 ust. 2)
1. Artykuły 1 i 2 dyrektywy 85/577 w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy osoba trzecia działa w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy przy negocjowaniu lub zawarciu umowy, stosowanie dyrektywy nie może być uzależnione od tego, że przedsiębiorca wiedział lub powinien był wiedzieć o tym, iż umowa została zawarta w sytuacji akwizycji wskazanej w art. 1 tej dyrektywy. W istocie istnienie takiej dodatkowej przesłanki nie znajduje podstaw w treści dyrektywy i dopuszczenie takiej dodatkowej przesłanki jest sprzeczne z jej celem, który polega na ochronie konsumenta przed elementem zaskoczenia nieodłącznie związanym z akwizycją w domu.