Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 5 maja 2011 r., sygn. III SO 3/11

Termin wynikający z art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz.U. Nr 62, poz. 688) jest terminem ustawowym, który nie podlega przywróceniu ani przedłużeniu. Nawet jednodniowe uchybienie przez pełnomocnika komitetu inicjatywy ustawodawczej ustawowemu, 14-dniowemu terminowi do usunięcia braków formalnych zawiadomienia o utworzeniu komitetu stanowi podstawę do odmowy przyjęcia zawiadomienia.

 

Przewodniczący SSN Kazimierz Jaśkowski, Sędziowie SN: Katarzyna Gonera (sprawozdawca), Zbigniew Korzeniowski, Zbigniew Myszka, Romualda Spyt, Jolanta Strusińska-Żukowska, Małgorzata Wrębiakowska-Marzec.

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 maja 2011 r. sprawy ze skargi Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Wolne Konopie na postanowienie Marszałka Sejmu Nr 6 z dnia 23 marca 2011 r. o odmowie przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu komitetu,

oddalił skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem Nr 6 z dnia 23 marca 2011 r, wydanym na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz.U. Nr 62, poz. 688, powoływanej dalej jako ustawa), Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odmówił przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu Komitetu inicjatywy ustawodawczej Wolne Konopie; projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Przyczynę odmowy przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu Komitetu stanowiło nieusunięcie w zakreślonym 14-dniowym terminie braków formalnych tego zawiadomienia. Marszałek Sejmu wezwał pełnomocnika Komitetu o usunięcie braków zawiadomienia, polegających na: 1) niezałączeniu projektu ustawy będącej przedmiotem inicjatywy obywatelskiej, spełniającego warunki, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy (art. 6 ust. 3 ustawy); 2) niepodaniu wymaganych danych osób tworzących Komitet (art. 6 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy); 3) niezałączeniu wymaganej liczby 1.000 podpisów obywateli udzielających poparcia projektowi ustawy (art. 6 ust. 3 ustawy). Wezwanie do usunięcia braków wysłane na adres siedziby Komitetu zostało zwrócone 16 lutego 2011 r. z adnotacją, że przesyłki nie podjęto w terminie. Do Marszałka Sejmu wpłynęło natomiast pismo pełnomocnika Komitetu informujące o zmianie siedziby Komitetu na adres: Areszt Śledczy B., ul. C.[...]. W związku z tym ponowne wezwanie do usunięcia braków zostało wysłane na nowy adres siedziby Komitetu, czyli na adres Aresztu Śledczego B. Pismo wzywające do uzupełnienia braków zostało skutecznie doręczone pełnomocnikowi Komitetu w dniu 22 lutego 2011 r. Termin do usunięcia braków formalnych zawiadomienia, wynoszący 14 dni, upływał 8 marca 2011 r. Tego dnia zastępca pełnomocnika Komitetu nadał w placówce operatora publicznego pismo stanowiące odpowiedź na wezwanie Marszałka Sejmu do usunięcia braków formalnych zawiadomienia (pismo to wpłynęło do Kancelarii Sejmu 11 marca 2011 r.). Do pisma dołączono wykaz 15 osób tworzących Komitet wraz z odpowiednimi danymi, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, oraz wykaz 1.000 podpisów obywateli udzielających poparcia projektowi ustawy. Do pisma nie dołączono natomiast projektu ustawy będącej przedmiotem inicjatywy obywatelskiej. Zastępca pełnomocnika Komitetu złożył projekt ustawy Marszałkowi Sejmu dopiero 10 marca 2011 r. (odnotowana data wpływu do Kancelarii Sejmu). Mając na uwadze art. 6 ust. 5 ustawy, Marszałek Sejmu uznał, że Komitet nie usunął braków formalnych zawiadomienia w ustawowym terminie. Złożenie projektu ustawy na ręce Marszałka Sejmu dopiero w dniu 10 marca 2011 r. należało uznać za nieskuteczne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00