Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 28 października 2010 r., sygn. II CSK 215/10

Pozwany powiat wykonał władczą decyzję organu egzekucyjnego stosownie do wymogów art. 896 k.p.c., wykonanie zaś takiej decyzji nie może być uznane za działanie niezgodne z prawem. Niezgodność tej czynności z umową o prowadzenie domu pomocy społecznej nie stanowi podstawy do stwierdzenia niezgodności z prawem stanowionym, a tylko o taką niezgodność z prawem chodzi w art. 417 k.c.

 

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Henryk Pietrzkowski (przewodniczący)

SSN Mirosław Bączyk

SSN Teresa Bielska-Sobkowicz (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa Fundacji Domu Pomocy Społecznej w K.

przeciwko Powiatowi K.

o zapłatę,

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej

w dniu 28 października 2010 r.,

skargi kasacyjnej strony powodowej

od wyroku Sądu Apelacyjnego w S.

z dnia 12 listopada 2009 r.,

oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Sąd Okręgowy w K. wyrokiem z dnia 29 maja 2009 r. oddalił powództwo Fundacji Domu Pomocy Społecznej w K. przeciwko Powiatowi K. o zapłatę. Z ustaleń wynika, że strony w dniu 29 grudnia 2004 r. zawarły umowę o realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, polegającego na prowadzeniu domu pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku. Wykonywanie zadania było finansowane ze środków własnych Powiatu, środków osób zobowiązanych do finansowania na podstawie decyzji administracyjnych oraz z dotacji udzielanych przez Powiat. W umowie strony uzgodniły kwotę dotacji celowej oraz cele, na które miały być wydatkowane środki pieniężne. Dotacje miały być wypłacane w miesięcznych transzach. Na realizację umowy w budżecie Powiatu zaplanowano dotację w wysokości 395.753 zł. Realizacja umowy przebiegała zgodnie z jej postanowieniami; transze były wypłacane terminowo, odpowiednio do ilości mieszkańców domu pomocy społecznej i określonej w umowie kwoty, choć współpraca stron nie układała się prawidłowo. Podczas wykonywania umowy powstało zadłużenie powódki wobec dostawcy pieczywa do domu pomocy społecznej oraz wobec ZUS z tytułu zaległych składek od wynagrodzenia pracowników domu opieki. Wierzytelność Powiatu z tytułu dotacji została zajęta przez komornika w toku egzekucji tych należności. Fundacja nie zaskarżyła czynności komornika, ani nie zajęła w tej sprawie stanowiska. Ze środków dotacji zaplanowanej na 2006 r. Powiat dokonał spłaty zadłużenia Fundacji w łącznej kwocie 296.128,09 zł, przekazując tę kwotę komornikowi, a na rachunek bankowy Fundacji przekazano dotację w wysokości 99.624,74 zł. W październiku i listopadzie 2007 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w S. przeprowadziła kontrolę udzielania i rozliczania dotacji w Starostwie Powiatowym w K., stwierdzając nieprawidłowości w rozdysponowaniu środków pieniężnych z dotacji na rzecz powódki. Polegały one na przekazaniu tych środków na konto organów egzekucyjnych, a nie bezpośrednio Fundacji. Zarzutem stawianym Staroście przez Regionalną Izbę Obrachunkową było również nieskorzystanie z możliwości rozwiązania umowy zawartej z Fundacją. Ostatecznie umowa została rozwiązana w dniu 31 grudnia 2006 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00