Wyrok SN z dnia 23 lipca 2008 r., sygn. I PK 3/08
Postępowanie konkursowe na stanowisko ordynatora w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej dotknięte wadami określonymi w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, składu komisji konkursowej oraz ramowego regulaminu przeprowadzania konkursu (Dz.U. Nr 115, poz. 749 ze zm.) jest bezwzględnie nieważne z mocy prawa (§ 6 ust. 2 tego rozporządzenia w związku z art. 58 § 1 k.c.).
Przewodniczący SSN Józef Iwulski (sprawozdawca),
Sędziowie SN: Katarzyna Gonera,
Zbigniew Korzeniowski.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 lipca 2008 r. sprawy z powództwa Krzysztofa O. przeciwko Specjalistycznemu Szpitalowi [...] w T. o nakazanie zatrudnienia, odszkodowanie, na skutek skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Tarnowie z dnia 29 czerwca 2007 r. [...]
oddalił skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 lutego 2007 r. [...] Sąd Rejonowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Tarnowie oddalił powództwo Krzysztofa O. przeciwko Specjalistycznemu Szpitalowi [...] w T., w którym powód domagał się nakazania zatrudnienia go na podstawie umowy o pracę na stanowisku ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz zapłaty odszkodowania w kwocie 23.058,64 zł z ustawowymi odsetkami od dnia wniesienia pozwu. W tym samym wyroku Sąd Rejonowy oddalił powództwo wzajemne Specjalistycznego Szpitala [...] w T. przeciwko Krzysztofowi O. o ustalenie nieistnienia prawa domagania się przez powoda głównego nawiązania stosunku pracy na stanowisku ordynatora oraz zniósł wzajemnie koszty postępowania pomiędzy stronami.
Sąd Rejonowy ustalił, że dyrektor pozwanego Szpitala ogłosił konkurs na stanowisko ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz wezwał chętnych do składania ofert w ciągu 30 dni od daty ukazania się ogłoszenia w Gazecie Lekarskiej. Celem wyłonienia kandydata na to stanowisko komisja konkursowa uchwaliła regulamin postępowania konkursowego, który obowiązywał od dnia 29 listopada 2005 r. Do konkursu przystąpili Zbigniew C., Lucyna C. i Krzysztof O. Komisja konkursowa w dniu 5 kwietnia 2006 r. po otwarciu kopert z dokumentami kandydatów, sprawdzeniu ich kompletności i zgodności z wymaganiami formalnymi, dopuściła do dalszego etapu Lucynę C. i Krzysztofa O., natomiast nie dopuściła Zbigniewa C. ze względu na to, że nie przedłożył on wymaganego przez regulamin zaświadczenia o zatrudnieniu. Następnie komisja przystąpiła do zadawania pytań kandydatom dopuszczonym do dalszego etapu i do głosowania nad kandydaturami. W pierwszej turze głosowania trzy głosy oddano na kandydaturę Lucyny C., a cztery głosy na Krzysztofa O. W drugiej turze głosowania cztery głosy oddano na kandydaturę Lucyny C., a trzy głosy na Krzysztofa O. W trzeciej turze głosowania pięć głosów oddano na kandydaturę Lucyny C., a jeden głos na Krzysztofa O., natomiast jeden głos zawierał dwa skreślenia bez wskazania nazwiska kandydata. O wyniku głosowania powiadomiono kandydatów. Podczas posiedzenia komisji konkursowej i głosowania był nieobecny jeden z powołanych do niej członków Jerzy W., dlatego faktycznie komisja konkursowa liczyła siedem osób. Zgodnie z regulaminem postępowania konkursowego, komisja mogła prowadzić prace, jeżeli w jej posiedzeniu uczestniczył przewodniczący komisji oraz co najmniej pięciu jej członków. Protest wniesiony przez Krzysztofa O., w którym kwestionowano ważność konkursu z powodu nieobecności Jerzego W., został odrzucony. Z kolei Zbigniew C. w dniu 14 kwietnia 2006 r. wniósł pismo do dyrektora pozwanego Szpitala, w którym domagał się stwierdzenia nieważności postępowania konkursowego z powodu nieuzasadnionego pominięcia jego kandydatury, mimo złożenia przez niego wszystkich wymaganych dokumentów. Przewodniczący komisji konkursowej Jacek S. pismem z dnia 20 kwietnia 2006 r. skierowanym do dyrektora Szpitala przyznał, że zarzuty podniesione przez Zbigniewa C. są zasadne, bowiem przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, składu komisji konkursowej oraz ramowego regulaminu przeprowadzania konkursu (Dz.U. Nr 115, poz. 749 ze zm.; dalej rozporządzenie z dnia 19 sierpnia 1998 r.) nie wymieniają zaświadczenia o zatrudnieniu jako dokumentu niezbędnego w postępowaniu konkursowym. Chociaż takie wymaganie zostało określone w regulaminie postępowania konkursowego, to kandydaci nie musieli go znać i z tego powodu niedopuszczenie Zbigniewa C. do dalszego etapu postępowania konkursowego było niezasadne. Niemniej jednak w ocenie przewodniczącego komisji nie wystąpiły podstawy prawne do stwierdzenia nieważności postępowania konkursowego i dlatego wnosił on o zwołanie posiedzenia komisji oraz ponowne rozpatrzenie wszystkich zgłoszonych kandydatur. Pismem z dnia 28 kwietnia 2006 r., skierowanym do dyrektora Szpitala oraz do wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji poinformował, że dyrektor Szpitala po rozpatrzeniu wniosku Zbigniewa C. podjął decyzję o unieważnieniu posiedzenia komisji konkursowej z dnia 5 kwietnia 2006 r. wraz ze wszystkimi rozstrzygnięciami, które wówczas zapadły, a przyczyną unieważnienia był błąd formalny polegający na niedopuszczeniu oferty Zbigniewa C. z powodu braku zaświadczenia o zatrudnieniu. Pismo zawierało zaproszenie na ponowne posiedzenie komisji w dniu 17 maja 2006 r., kiedy to zostaną przeanalizowane wszystkie złożone oferty. Na posiedzeniu w dniu 17 maja 2006 r. przewodniczący komisji złożył wniosek o zmianę regulaminu postępowania konkursowego przez zniesienie wymagania przedłożenia przez kandydatów zaświadczenia o zatrudnieniu, co zostało jednogłośnie przyjęte. Następnie komisja konkursowa zadecydowała o ponownym przeglądnięciu dokumentacji Zbigniewa C. i zadaniu mu identycznych pytań, jak pozostałym kandydatom, o czym wszyscy kandydaci zostali poinformowani. Nie przesłuchiwano ponownie Krzysztofa O. oraz Lucyny C. Jerzy W. obecny na posiedzeniu stwierdził, iż kandydaci są mu znani i uznał, że może głosować bez wysłuchania pozostałych kandydatów. Po przesłuchaniu Zbigniewa C. członkowie komisji nie przeprowadzili ogólnej dyskusji na temat pozostałych kandydatów ani ich jawnej oceny, lecz od razu przystąpili do tajnego głosowania. W pierwszej turze oddano osiem ważnych głosów, z czego sześć głosów otrzymała kandydatura Krzysztofa O. oraz dwa głosy kandydatura Lucyny C. Pismem z dnia 23 maja 2006 r. dyrektor Szpitala poinformował powoda, że w wyniku postępowania konkursowego przeprowadzonego w dniu 17 maja 2006 r. została wyłoniona jego kandydatura na stanowisko ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Pozwany Szpital nie zawarł jednak z powodem umowy o pracę, powołując się na brak obiektywizmu w wyborze i wskazał, że ze względu na obecne wymagania i oczekiwania stawiane ordynatorowi dotyczące prowadzenia oddziału nie widzi możliwości współpracy z nim. Taka decyzja została powodowi przekazana na piśmie w dniu 15 września 2006 r.