Wyrok SN z dnia 26 stycznia 2005 r. sygn. II PK 193/04
Porozumienie, w którym strony powtarzają zakaz rozpowszechniania tajemnicy przedsiębiorstwa określony w art. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211 ze zm.), bez ustalenia dla pracownika odszkodowania z tego tytułu, nie jest umową o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy (art. 1012 k.p.).
Przewodniczący SSN Jerzy Kwaśniewski
Sędziowie SN: Krystyna Bednarczyk, Herbert Szurgacz (sprawozdawca)
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 stycznia 2005 r. sprawy z powództwa Wojciecha J. przeciwko G.S.P. Sp. z o.o. w W. o odszkodowanie, na skutek kasacji powoda od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu z dnia 27 lutego 2004 r. [...]
oddalił kasację.
Uzasadnienie
Pozwem z dnia 30 maja 2003 r. powód Wojciech J. wystąpił przeciwko G.S.P. Spółce z o.o. w W., domagając się zasądzenia od pozwanego kwoty 27.678,69 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 1 sierpnia 2002 r. do dnia zapłaty, tytułem odszkodowania wynikającego z zakazu konkurencji zawartego w § 8 umowy o pracę z dnia 5 listopada 1998 r. łączącej go z pozwanym oraz kwoty 1.500 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 20 lutego 2003 r. do dnia zapłaty tytułem ekwiwalentu za zużycie własnego obuwia i pranie odzieży roboczej.
Pozwana G.S.P. Spółka z o.o. wniosła o oddalenie powództwa, wskazując, iż treść § 8 umowy o pracę nakładała na powoda jedynie obowiązek nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wyrokiem częściowym z dnia 30 października 2004 r. Sąd Rejonowy w Poznaniu oddalił żądanie pozwu w części dotyczącej roszczeń odszkodowawczych.
Sąd ustalił, że w dniu 5 listopada 1998 r. Wojciech J. zawarł z G.S.P. Spółką z o.o. umowę o pracę na czas nieokreślony na stanowisku kierownika działu sprzętu sportowego. Podstawowe obowiązki powoda stanowiła dbałość o zachowanie należytego porządku w sklepie pracodawcy oraz organizowanie prawidłowej ekspozycji sprzedawanych artykułów.