Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 28 lutego 1991 r., sygn. III PZP 24/90
Sąd Najwyższy przy udziale Prokuratora z Ministerstwa Sprawiedliwości po rozpoznaniu wniosku Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, skierowanego przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego do rozpoznania przez skład siedmiu sędziów Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały zawierającej odpowiedź na następujące pytanie prawne:
Czy jednorazowe odszkodowanie z tytułu śmierci pracownika lub rencisty ulega na mocy art. 14 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 1983 r. nr 30, poz. 144; zm. z 1989 r. nr 35, poz. 192; z 1990 r., nr 36, poz. 206) zmniejszeniu o jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, faktycznie wypłacone w przeszłości pracownikowi, bez uwzględnienia spadku w dacie stwierdzenia związku śmierci z wypadkiem lub chorobą realnej wartości tego ostatniego świadczenia?
podjął następującą uchwałę:
Jednorazowe odszkodowanie należne rodzinie z tytułu śmierci pracownika lub rencisty w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, zgodnie z przepisem art. 14 ustawy z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. Dz.U. z 1983 r. nr 30, poz. 114, ze zm.; z 1989 r. nr 35, poz. 192; z 1990 r. nr 36, poz. 206), podlega zmniejszeniu o nominalną kwotę wypłaconego pracownikowi odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, bez uwzględnienia wzrostu wielkości stawek jednorazowego odszkodowania przysługującego pracownikowi.
Uzasadnienie
Przepisy określające wysokość jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych (wprowadzonych początkowo ustawą z 23.I.1968 r. o świadczeniach pieniężnych przysługujących w razie wypadku przy pracy Dz.U. nr 3, poz. 8), były kilkakrotnie zmieniane, zarówno pod wpływem ogólnej krytyki wyrastającej z oceny, iż ustalone kwoty tych obciążeń są zbyt niskie, jak i ze względu na stopniowy spadek wartości (siły nabywczej) pieniądza. Wysokość jednorazowych odszkodowań (przy jednoczesnym rozróżnieniu jednorazowego odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu oraz jednorazowego odszkodowania z tytułu śmierci pracownika lub rencisty) została podwyższona już w 1975 r., kiedy to ustawa o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych zastąpiła ustawę z 1968 r. o świadczeniach pieniężnych przysługujących w razie wypadków przy pracy. Następnie podwyższono je w 1981 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z 11.XII.1981 r. w sprawie podwyższenia niektórych świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych Dz.U. nr 31, poz. 174), w 1986 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z 22.IX.1986 r. w sprawie podwyższenia niektórych świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych Dz.U. nr 38, poz. 186) i wreszcie w 1988 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z 8.VIII.1988 r. w sprawie podwyższenia niektórych świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych Dz.U. nr 29, poz. 199; zm. Dz.U. z 1989 r. nr 61, poz. 366). Ten ostatni akt prawny przewidział przy tym sukcesywne i automatyczne podwyższanie jednorazowych odszkodowań stosownie do wzrostu wynagrodzeń za pracę. Wysokość kwoty przysługującej z tytułu 1% uszczerbku na zdrowiu powodującego niezdolność do zarobkowania (z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu według aktualnej terminologii) wzrosła od 400 zł (1968), przez 500 zł (1975), 1.000 zł (1981), 2.500 zł (1986), 10.000 (1988) do 247.000 zł, według ustaleń przyjętych w obwieszczeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 11.IX.1990 r. w sprawie podwyższenia kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Mon. Pol. nr 35, poz. 280). Odpowiednio do podnoszenia się wysokości jednorazowych odszkodowań z tytułu uszczerbku na zdrowiu wzrastały także kwoty przysługujące z racji utraty żywiciela (od 20.000 do 23.134.000 zł gdy uprawnionym jest małżonek lub dziecko).