Wyrok Sądu pierwszej instancji (druga izba) z dnia 6 lipca 2005 r. - TQ3 Travel Solutions Belgium SA przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. - Sprawa T-148/04., sygn. T-148/04
Sprawa T-148/04
TQ3 Travel Solutions Belgium SA
przeciwko
Komisji Wspólnot Europejskich
Zamówienia publiczne na usługi - Wspólnotowa procedura przetargowa - Usługi biura podróży służbowych urzędników i pracowników instytucji
Wyrok Sądu Pierwszej Instancji (druga izba) z dnia 6 lipca 2005 r. II-0000
Streszczenie wyroku
1. Zamówienia publiczne Wspólnot Europejskich - Udzielenie zamówienia w drodze przetargu publicznego - Uprawnienia dyskrecjonalne instytucji - Kontrola sądowa - Granice
2. Zamówienia publiczne Wspólnot Europejskich - Udzielenie zamówienia w drodze przetargu publicznego - Oferta rażąco niska - Ciążący na instytucji zamawiającej obowiązek wysłuchania oferenta
(rozporządzenie Komisji nr 2342/2002, art. 139)
3. Zamówienia publiczne Wspólnot Europejskich - Udzielenie zamówienia w drodze przetargu publicznego - Udzielanie zamówień - Kryteria udzielania - Wybór dokonywany przez instytucję zamawiającą - Granica - Odwołanie się do kryteriów pozwalających ustalić, która z ofert jest najbardziej korzystna gospodarczo - Dopuszczalność kryteriów niemających charakteru czysto ekonomicznego
4. Zamówienia publiczne Wspólnot Europejskich - Udzielenie zamówienia w drodze przetargu publicznego - Udzielanie zamówień - Ocena ofert na podstawie samych ofert
1. Podejmując decyzję o udzieleniu zamówienia w trybie przetargu, Komisja dysponuje szerokim zakresem uznania i kontrola Sądu musi być ograniczona do badania zgodności jej postępowania z wymogami proceduralnymi i obowiązkiem uzasadnienia decyzji, materialnej zgodności przyjętych okoliczności faktycznych z rzeczywistością oraz kwestii, czy nie zachodzi oczywisty błąd w ocenie lub nadużycie uprawnień.
(por. pkt 47)
2. W dziedzinie udzielania wspólnotowych zamówień publicznych art. 139 rozporządzenia nr 2342/2002 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia finansowego, który stanowi, że uznając ofertę za nienormalnie niską, instytucja zamawiająca ma obowiązek umożliwić oferentowi wyjaśnienie i uzasadnienie szczegółów tej oferty przed jej odrzuceniem, należy interpretować w ten sposób, że obowiązek zbadania rzetelności oferty wynika z istnienia uprzednich wątpliwości co do wiarygodności tej oferty. W istocie głównym celem tego artykułu jest przy tym ochrona oferentów przed wykluczeniem ich z postępowania bez umożliwienia im uzasadnienia zawartości oferty, która wydaje się rażąca niska.