Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. III OSK 3346/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 196/20 w sprawie ze skargi J. D. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 21 listopada 2019 r. nr 160 w przedmiocie wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 lipca 2020 r. (sygn. akt II SA/Wa 196/20) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi J. D. na decyzję Komendanta Głównego Policji z 21 listopada 2019 r. w przedmiocie wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie z 11 września 2019 r.

W uzasadnieniu wyroku podano, że Trybunał Konstytucyjny, wyrokiem z 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15 (opublikowanym 6 listopada 2018 r. Dz.U. z 2018 r. poz. 2102), orzekł, że art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 ze zm., dalej jako: u.o.P.), w zakresie, w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia, jest niezgodny z art. 66 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji RP. Wskazano, że do chwili orzekania przez Sąd brak jest regulacji ustawowej, która zastępowałaby uznany za "niekonstytucyjny" ułamek 1/30 innym ułamkiem – np. 1/22 (ew. 1/21), który jest stosowany w ustawach dotyczących funkcjonariuszy innych służb mundurowych. Jednakże zdaniem WSA, pomimo braku ustawowego zastąpienia przelicznika 1/30 innym przelicznikiem, w oparciu o istniejący stan prawny można wyliczyć nowy przelicznik za niewykorzystany urlop. Sposób wyliczenia kwoty należnej wynika bowiem wprost z uzasadnienia wyroku TK. Przy czym do 1 lipca 2019 r. okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 33 ust. 3 u.o.P. w zw. z ust. 2 tego przepisu oraz w uzasadnieniu wyroku TK, to 3-miesięczny okres rozliczeniowy i taki też okres należy przyjąć do wyliczeń należnej kwoty ekwiwalentu. Wskazano, że z treści uzasadnienia wyroku TK wynika, wysokość należnego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop to ilość dni niewykorzystanego urlopu na dzień zwolnienia ze służby, przy przyjęciu, że za 1 dzień niewykorzystanego urlopu przysługuje wynagrodzenie za 1 dzień roboczy na dzień zwolnienia ze służby. Oznacza to, że po wyliczeniu ilości dni urlopu przysługującego skarżącemu należy tę ilość urlopu pomnożyć przez wysokość wynagrodzenia przysługującego skarżącemu za 1 dzień roboczy na dzień zwolnienia ze służby.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00