Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 1939/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2269/18 w sprawie ze skargi K. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 października 2018 r., nr 938/kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz K. G. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 9 lipca 2019 r.,

II SA/Wa 2269/19 oddalił skargę K. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 15 października 2018 r., nr 938/kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów.

Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym sprawy.

K. G. wnioskiem z 13 października 2017 r. wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister" lub "organ") o zastosowanie wobec niego 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r., poz. 708 ze zm., dalej: "ustawa zaopatrzeniowa").

W uzasadnieniu szczegółowo opisał przebieg swojej służby, powołując się m.in. na fakt, że służbę rozpoczął w 1976 r. jako podchorąży w Wyższej Oficerskiej Szkole Radiotechnicznej w J. Wnioskodawca podał, że służył w wojsku do 1990 r., realizując tam powierzone zadania w sposób nienaruszający praw i godności innych osób. Dodał, że nigdy nie splamił honoru żołnierza polskiego. Zaznaczył również, że w latach osiemdziesiątych był karany dyscyplinarnie w związku z utratą przez jego przełożonych zaufania do niego oraz za głoszenie haseł prosolidarnościowych. Podał, że do służby w Policji, po pozytywnym przejściu przez komisję kwalifikacyjną, wstąpił w 1991 r. Opisał różne wydarzenia z pełnionej przez siebie służby w Policji, wskazując na rzetelne wykonywanie przez niego obowiązków służbowych, w szczególności z narażeniem życia i zdrowia. Ponadto podniósł, iż dziewięcioletni okres służby w Wojskowej Służbie Wewnętrznej w odniesieniu do ponad 41-Ietniego okresu służby i pracy dla Ojczyzny jest okresem krótkim, biorąc pod uwagę również fakt, iż w dalszym ciągu udziela się na rzecz obronności w jednostce samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00