Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III OSK 2179/21

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miasto Oława od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 października 2019 r. sygn. akt II SA/Wr 248/19 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Oławie na uchwałę Rady Miejskiej w Oławie z dnia 29 grudnia 2005 r. nr XLVI/349/05 w przedmiocie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej w Oławie oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 1 października 2019 r. sygn. akt II SA/Wr 248/19 uwzględnił skargę Prokuratora Rejonowego w Oławie i stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Oławie z dnia 29 grudnia 2005 r. nr XLVI/349/05 w przedmiocie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej w Oławie (zwanej dalej Regulaminem) w całości.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji podniósł, że treść § 1 Regulaminu, zgodnie z którym regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa prawa i obowiązki Z. Spółka z o.o. (zwanej dalej Z[...]) jako przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz prawa i obowiązki odbiorców tych usług, na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) rażąco narusza prawo, z uwagi na wskazanie konkretnego przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jako podmiotu, który świadczy usługi w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy.

Kwestionowany Regulamin dodatkowo definiuje w § 1 ust. 2 Z[...] jako przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków; a także w kolejnych paragrafach posługuje się wprost skrótem "Z[...]" (nie mówi ogólnie o przedsiębiorstwie wodno-kanalizacyjnym), co pozbawia takie unormowania charakteru norm o charakterze generalnym. Regulamin, który określa uprawnienia i obowiązki konkretnego przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest aktem określającym funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa, a uchwała rady nie stanowi w takim wypadku wykonania art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), zwanej dalej u.z.z.w.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00